لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

جان کری: روسیه حکومت سوریه را وادار به رعایت آتش بس کند


مردم در حال جستجو برای کمک به قربانیان حملات حکومت سوریه به حلب
مردم در حال جستجو برای کمک به قربانیان حملات حکومت سوریه به حلب

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با انتقاد از حمله به بیمارستان «القدس» در شهر حلب، گفته است روسیه می‌بایست حکومت بشار اسد را مجبور کند ضمن اجرای تعهداتش درقبال شهروندان سوری، به طور کامل آتش بس و ترک مخاصمه را رعایت کند.

به دنبال تشدید درگیری‌ها در شهرحلب، بیمارستان قدس در این شهر مورد حمله هوایی قرار گرفت و دستکم ۲۷ نفر در جریان حمله کشته شدند.

جان کری در بیانیه روز پنجشنبه خود ضمن اشاره به اینکه بیمارستان قدس به بطور مشترک زیر نظر پزشکان بدون مرز و کمیته بین المللی صلیب سرخ اداره می‌شده، گفته است: «به رغم اینکه در تلاش هستیم شواهد و مدارک مرتبط با این حمله را جمع آوری کنیم، آنچه که به نظر می‌رسد این است که این حمله عمدی بوده است. باید در نظر داشت که حکومت بشار اسد سابقه انجام این گونه حملات وحشتناک علیه چنین مراکز (درمانی) و گروه‌های امدادرسان را دارد. در این حملات صد‌ها سوری بی‌گناه کشته شده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: امروز سازمان ملل متحد در ارزیابی خود وضعیت شهر حلب را فاجعه بار خوانده است، عملیات تازه حکومت (بشار اسد) در این شهر، به رغم توافق ترک مخاصمه، موجب تشدید خشونت شد و تضعیف توافق ترک مخاصمه در پی خواهد داشت.

جان کری تاکید کرده است: روسیه مسئولیت فوری دارد تا حکومت (سوریه) را مجبور کند تا تعهداتش بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه در خصوص توقف حملات علیه غیرنظامیان، تاسیسات و مراکز درمانی و پزشکی، گروه‌های امدادرسان اجرا کند و این حکومت را برای رعایت کامل توافق ترک مخاصمه، تحت فشار قرار دهد.

ساعاتی پیش از این بیانیه، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز گفت که واشینگتن روسیه خواسته است تا با اعمال نفوذ بر دمشق مانع چنین حملاتی شود.
آقای کربی گفت: «یک‌بار دیگر ما از حکومت سوریه می‌خواهیم که این حملات مطلقا غیرمنطقی را که ناقض قواعد ترک مخاصمه است، متوقف کند».

وی از این حمله به عنوان رخدادی «شرم‌آور» نام برد و عنوان کرد که این حمله دارای ویژگی‌های مشابه با حملات پیشین دولت سوریه به اماکن درمانی است.

این در حالی است که پیش از این تلویزیون دولتی سوریه به نقل از منابع نظامی این کشور دخالت در حمله به بیمارستان قدس در شهر حلب را تکذیب کرده بود. این بیمارستان تحت نظر سازمان پزشکان بدون مرز و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اداره می‌شود و در منطقه تحت تسلط شورشیان سوریه در حلب واقع است.

در همین حال استفان دی‌میستورا، سفیر سازمان ملل متحد در امور سوریه، گفته است که این یک حمله عامدانه بوده و از روی اشتباه صورت نگرفته است.

این مقام سازمان ملل متحد صبح روز پنج‌شنبه خواستار کمک روسیه و ایالات متحده برای احیای مذاکرات صلح و برقراری آتش‌بس شده بود.

شهر حلب در ۲۴ ساعت اخیر هدف حملات هوایی و بمباران‌های شدیدی بوده که بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشته است. جان ایگلند، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، شرایط انسانی در شهر حلب پس از این حملات را «فاجعه‌آمیز» خوانده است.

وی همچنین خواستار دسترسی به نواحی تحت محاصره در این شهر برای کمک‌های بشردوستانه شده است.

XS
SM
MD
LG