لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

ظریف: برای اجرای برجام در کنار بیانیه‌ها اقدامات عملی هم انجام شود


وزیر خارجه ایران ضمن استقبال از بیانیه وزرای خارجه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی مبنی بر تشویق بانک‌ها و تجار به همکاری با ایران، گفت که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین به «آنچه باید» نرسیده و در کنار بیانیه‌ها، باید «اقدامات عملی» هم انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدجواد ظریف روز شنبه، اول خرداد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای نیوزلندی خود در تهران اعلام کرد که قسمتی از تحریم‌ها پس از توافق اتمی وین «به طور رسمی کنار گذاشته شده است».

آقای ظریف با اشاره به بیانیه وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که در کنار بیانیه باید «اقدامات عملی» هم انجام شود.

وی اضافه کرد: «هنوز به‌صورت کافی به آنچه باید می‌رسیدیم، نرسیدیم و باید اقدامات بیشتری از سوی آمریکا صورت بگیرد».

وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که تردیدها در این مورد را رفع کنند.

با این حال ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، روز جمعه ضمن ابراز نارضایتی از دستاوردهای توافق اتمی وین برای جمهوری اسلامی گفته بود که «هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که روابط بین‌المللی بانکی ما عادی شده است».

پیشتر عباس عراقچی، رئیس ستاد اجرای توافق اتمی وین در ایران، نیز خبر داده بود که بانک‌های بزرگ اروپا هنوز «تعاملات» خود با بانک‌های ایران را آغاز نکرده‌اند و فقط بانک‌های «متوسط و کوچک» اروپایی با ایران «تعامل» دارند.

آقای عراقچی درعین حال گفته بود که «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

حمید تهرانفر، معاون سابق نظارتی بانک مرکزی، روز شنبه ۱۵ اسفند ۹۴، خبر داده بود که بانک مرکزی با هدف «رفع نگرانی» دیگر کشورها، ازصندوق بین‌المللی پول درخواست کرده تا نظرش را درباره مقررات بانکی ایران در زمینه مبارزه با پولشویی اعلام کند و این صندوق نظرش را در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام خواهد کرد.

مقام‌های ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این بارها آمریکا را متهم کرده‌اند که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی را از تجارت با ایران می‌ترسانند و از این رو به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای پایبند نبوده‌اند.

اما واشینگتن بارها تأکید کرده که این کشور مانع همکاری بانک‌های خارجی با ایران نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG