لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

جابری انصاری: سازمان همکاری اسلامی به جزئی از وزارت خارجه سعودی تبدیل شده‌است


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که عربستان «حامی تروریسم» است، مذاکراتی میان تهران و ریاض صورت نگرفته، و سازمان همکاری اسلامی «مثل اداره‌ای» از وزارت خارجه عربستان عمل می‌کند.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه (۱۷ خرداد) در نشست هفتگی خود این مطالب را در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بیان کرده‌است.

جابری انصاری در این نشست انتقادهای صریحی متوجه گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه حقوق بشر و سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه کرده‌است.

وی گفته که عربستان از مسئله تروریسم «استفاده ابزاری» کرده و گروه‌های «تکفیری و تروریستی مورد حمایت‌های لجستیکی، مادی و سیاسی عربستان هستند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران «مشکلات موجود در منطقه» را نتیجه سیاست‌های عربستان سعودی دانسته و هشدار داده که ریاض «دیر یا زود هدف گروه‌های تکفیری و تروریستی قرار خواهد گرفت.»

جابری انصاری دربارهٔ روابط ایران و عربستان و موضوع حج نیز گفته که میان تهران و ریاض در خصوص این مسائل «هیچ گفت‌وگوی رسمی» صورت نگرفته‌است.

اعزام زائران ایرانی به حج در پی کشته شدن بیش از ۴۰۰ زائر ایرانی در منا متوقف شده و مذاکرات مقام‌های دو کشور برای حل‌وفصل این موضوع نیز بی‌نتیجه مانده‌است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران طرح شکایت از عربستان به سازمان همکاری اسلامی در این رابطه را بی‌نتیجه دانسته و انتقاد تندی متوجه این سازمان کرده‌است.

جابری انصاری گفته که «متأسفانه سازمان همکاری اسلامی به جزئی از وزارت خارجه سعودی تبدیل شده و مثل اداره‌ای از این وزارتخانه عمل می‌کند.»

سازمان همکاری اسلامی به عنوان یکی از سازمان‌های بزرگ بین‌المللی، ۵۷ کشور عضو دارد.

روابط ایران و عربستان سعودی از سال گذشته قطع شده، درگیری‌های لفظی مقام‌های این دو کشور افزایش یافته و عراق و سوریه هم به محل رویارویی نظامی آنها تبدیل شده‌است.

ریاض و تهران یکدیگر را به دخالت در امور عراق و سوریه و حمایت از تروریسم متهم می‌کنند و خواستار توقف و تغییر سیاست منطقه‌ای یکدیگر هستند.

انتقاد از گزارش سالیانه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود از گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده‌است.

جابری انصاری گفته که این گزارش «بی‌اعتبار» بوده و «تأثیری در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران ندارد.»

به گفته وی آمریکایی‌ها در این گزارش «واقعیت‌ها را لحاظ نکرده‌اند و واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران خود بزرگترین قربانی تروریسم است.»

به گفته وی «این گزارش‌ها به شدت سیاست‌زده بوده و تابعی از نوع رابطه آمریکا با کشورهای مختلف جهان است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست گزارش‌ها در خصوص ارسال نامه محرمانه از سوی فدریکا موگرینی به وزیر خارجه ایران را هم تکذیب کرد.

جابری انصاری گفته که «کل خبر مورد اشاره دروغ است و چنین مکاتبه‌ای نبوده و دروغ‌سازی و جعل خبر به یک سکه رایج در برخی از رسانه‌ها تبدیل شده‌است.»

سایت «جهان نیوز» روز یکشنبه ۱۶ خرداد، ادعا کرده بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نامه‌ای مشترک با وزیران خارجه گروه پنج به علاوه یک، به ایران اعلام کرده که این کشورها مسئولیتی در قبال مشکلات حوزه مالی و بانکی باقی‌مانده ندارند، چرا که این حل مشکلات «جزو تعهدات آنها در برجام نبوده‌است.»

این سایت نوشته بود که «نامه محرمانه» موگرینی اواسط اردیبهشت ماه به دست محمدجواد ظریف رسیده و در آن تأکید شده «اینکه شما در رسانه‌ها ما را متهم می‌کنید خلاف است و ما البته درک می‌کنیم که شما چرا در رسانه این حرف را می‌زنید، اما ما و آمریکا بیش از آن چیزی که انجام دادیم تعهدی در برجام نداشتیم.»

XS
SM
MD
LG