لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

تصویب طرح‌های تازه‌ای علیه فروش بوئینگ و تحریم مالی ایران در کنگره


ساختمان کنگره
ساختمان کنگره

کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا به سه طرح رای داده‌است که می‌تواند جلوی فروش بوئینگ و هواپیماهای مدرن دیگر به ایران را بگیرد. در عین حال مجلس نمایندگان طرح‌هایی را نیز برای تحریم مالی ایران تصویب کرده‌است.

سه طرح کمیته خدمات مالی در ۱۷ تیر ماه ارائه شده بود. آنچه عصر ۲۳ تیر ماه به وقت آمریکا به تصویب رسیده است، مانع صدور مجوز از وزارت خزانه‌داری شده، جلوی انتقال پول را می‌گیرد و فعالیت بانک صادرات-واردات آمریکا را در این زمینه ناممکن می‌سازد. در عین حال این سازمان اعتباری ِ دولت فدرال آمریکا، حق ارائه خدمات به شرکای دیگر برای نقل‌وانتقال مالی با ایران را نیز نخواهد داشت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید مجلس نمایندگان طرح‌های تازه‌ای را نیز با هدف اعمال تحریم‌های جدید و جلوگیری از دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا تصویب کرده‌است.

در جریان رای‌گیری تازه در مورد بوئینگ، بحث‌ها و انتقادهایی نیز مطرح شده است؛ ماکسین واترز، نماینده دمکرات در کمیته خدمات مالی، گفته‌است کسانی که از این طرح‌ها حمایت کرده‌اند «وطن‌پرست نیستند» و قصد سست کردن توافق اتمی دولت آمریکا با ایران را دارند. گفته‌هایی که خود با مواخذه لفظی از سوی جب هنسرلینگ، رئیس کمیته خدمات مالی روبه‌رو شده‌است.

پیش از این نمایندگان آمریکا دو متمم مالی را نیز با هدف جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرده بودند.

تصویب طرح‌های جدید در آستانه سالگرد توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی انجام می‌شود و در راستای طرح‌های دیگری‌ست که جمهوری‌خواهان طی روزهای گذشته علیه ایران ارائه کرده یا به تصویب رسانده‌اند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته است طرح‌هایی که مانع از اجرای «برجام» شود را وتو خواهد کرد.

طی چند روز گذشته مجلس نمایندگان به طرحی که خرید آب سنگین ایران از طرف دولت ایالات متحده را ممنوع می‌کند، رای دادند. این طرح در کنار دو طرح دیگر ارائه شده بود. طرح‌های دیگر یکی در زمینه نقل‌وانتقالات مالی بود و دیگری، به گفته کاخ سفید، می‌تواند به احیای تحریم‌های رفع‌شده برخی افراد حقیقی و حقوقی بیانجامد. دولت آمریکا گفته، رئیس‌جمهوری آن کشور این سه طرح را وتو خواهد کرد. در نتیجه به نظر می‌رسد تصویب آنها نیز، در سالگرد توافق اتمی و در آستانه انتخابات آمریکا، بیشتر جنبه نمادین دارند.

در عین حال باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز در حال آماده‌سازی طرح تازه‌ای علیه تهران ‌ست. این طرح تحریم‌هایی را علیه افراد حقیقی و حقوقی در سپاه پاسداران، مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک، خرابکاری در فضای مجازی، و مجموعه‌ای از دیگر تحریم‌های تجاری، بانکی، انرژی و دفاعی را در بر می‌گیرد.

اکثریت جمهور‌ی‌خواه در کنگره، یعنی مجلس نمایندگان و سنا، مخالف توافق اتمی به شمار می‌رود.

تحریم‌های اتمی مربوط به ایران پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، «برجام» رفع شده‌اند، اما ایالات متحده هنوز تحریم‌هایی را در زمینه برنامه موشکی، «حمایت دولتی از تروریسم» و نقض حقوق بشر علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایرانی اجرا می‌کند. تهران اتهام‌ حمایت دولتی از تروریسم را رد کرده و در عین حال تاکید کرده به برنامه موشکی خود که آن را «دفاعی» می‌نامد، ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG