لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

روسیه: ده‌ها سرباز سوری در حمله هوایی ائتلاف به پایگاه دیرالزور کشته شده‌اند


چند تن از نیروهای هودار اسد، در پایگاه هوایی دیرالزور
چند تن از نیروهای هودار اسد، در پایگاه هوایی دیرالزور

پس از آنکه روسیه و سوریه مدعی شدند ده‌ها سرباز سوری در حمله هوایی نیروهای ائتلاف به پایگاهی در دیرالزور کشته شده‌اند، فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا تأیید کرد که در این منطقه عملیاتی داشته که پس از اعلام روسیه متوقف شده است.

ارتش سوریه شامگاه شنبه مدعی شد که یکی از پایگاه‌‌هایش در شرق استان دیرالزور مورد حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا قرار گرفته و وزارت دفاع روسیه از کشته شدن ۶۲ سرباز سوری و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن دیگر در حمله به این پایگاه خبر داد.

شامگاه شنبه ۲۷ شهریور، خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، از حمله هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه در شرق این کشور خبر دادند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود این مورد یادآور شد که در صورت تأیید این گزارش، این نخستین بار خواهد بود که ائتلاف بین‌المللی نیروهای ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

ساعتی بعد از این گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا نوشت که جنگنده‌های ائتلاف روز شنبه در مناطقی از دیرالزور که پیشتر نیز حملاتی را علیه داعش در آن ترتیب داده بودند، دست به عملیات زدند و پیش از این اقدام روسیه در جریان عملیات قرار گرفته بود.

بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا تأکید می‌کند که نیروهای ائتلاف پس از آنکه از طریق روسیه مطلع شدند پرسنل و تجهیزات ارتش سوریه هدف قرار گرفته، عملیات خود را متوقف کرده‌اند.

پیش از این آسوشیتدپرس اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه را منتشر کرده بود که در آن گرچه مشخص نشده جنگنده‌های کدام کشور به نیروهای ارتش سوریه حمله کرده‌اند، اما تأکید شده که این جنگنده‌ها بخشی از ائتلاف بین‌المللی بوده‌اند.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید در این حمله هوایی که روز شنبه در نزدیکی فرودگاه دیرالزور در شرق سوریه صورت گرفته، دو جنگنده F16 و دو جنگنده A10 شرکت داشته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفته است که مقام‌های سوریه به روسیه خبر داده‌اند که ۶۲ سرباز سوری در این حمله کشته و بیش از یکصد تن دیگر مجروح شده‌اند.

روسیه در کنار ایران از متحدان اصلی رژیم بشار اسد است و از سال گذشته حملات هوایی را به نیابت از رژیم اسد علیه مخالفان ترتیب داده است.

آسوشیتدپرس شامگاه شنبه همچنین بیانیه ارتش سوریه را بازتاب داد که در آن ادعا شده حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به نیروهای گروه حکومت اسلامی امکان داده تا در منطقه مورد نزاع پیشرفت‌هایی داشته باشند.

در این بیانیه همچنین آمده است که این حمله سبب تلفات و نیز خسارت‌هایی به تجهیزات ارتش سوریه شده و به نیروهای داعش اجازه پیشرفت در ارتفاعات مشرف به پایگاه هوایی را داده است.

بیانیه ارتش سوریه همچنین این رویداد را «حمله جدی و آشکار به سوریه و نیروهای نظامی‌اش» توصیف کرده که به گفته این بیانیه «شاهدی بر حمایت آمریکا ار داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است».

رژیم بشار اسد همه گروه‌های معارض سوری را «تروریست» می‌داند و از مدت‌ها پیش آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف را به حمایت از افراط‌گرایان متهم می‌کند.

روسیه و آمریکا در هفته‌های گذشته بر سر توقف آتش با هدف تسهیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به برخی مناطق تحت محاصره تلاش کردند و این توافق از دوشنبه گذشته اجرایی شد.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از مقام‌های رسمی آشنا به جزئیات توافق یادآور شد که این توافق دربرگیرنده الزاماتی بسیار فنی‌ برای دولت سوریه و نیروهای مخالف آن است.

از جمله این الزامات، محاسباتی دقیق در زمینه میزانی است که دو طرف برای باز شدن شریانی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید از مواضع‌شان عقب‌نشینی کنند، و مکان‌هایی است که باید تجهیزات خود را در آن مستقر کنند. تمرکز اصلی این توافق بر حصول اطمینان از دسترسی سریع، امن، و بدون مانع مردم مناطق تحت محاصره به کمک‌های انسان‌دوستانه است.

روز جمعه وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای روس خود از مسکو خواست که دولت اسد را برای امکان دادن به برقراری کمک‌های انسان‌دوستانه تحت فشار بگذارد و هشدار داد که همکاری بالقوه دو کشور در سوریه در گروی آغاز کمک‌هاست.

روسیه اما خواستار علنی شدن محتوای توافق است و از آمریکا خواسته است تا از نفوذ خود بر گروه‌های مخالف اسد برای دور کردن آنها از نیروهای مرتبط با القاعده استفاده کند.

موضوع دیگری که روسیه بر آن تأکید کرده، حمایت شورای امنیت سازمان ملل از توافق آمریکا و روسیه برای آتش‌بس است اما جمعه شب خبر رسید که نشست شورای امنیت در این باره به دلیل اختلاف نظر دو کشور در مورد جزئیات اطلاعات قابل ارائه به اعضای شورای امنیت، برگزار نشد.

XS
SM
MD
LG