لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

حملات هوایی در دیرالزور و حلب؛ آتش‌بس شکننده سوریه بار دیگر هدف قرار گرفت


کودک سوری در حموریه
کودک سوری در حموریه

آتش‌بس سوریه، در پی «حمله» نیروهای ائتلاف به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور، که به گفته مقام‌های آمریکایی «غیرعمدی» بوده و اکنون حمله هوایی به بخشی از حلب که در کنترل شورشیان است، بار دیگر با خطر فروپاشی روبه‌رو شده‌است.

آتش‌بس هفت‌روزه در سوریه، در پی توافق میان مسکو و واشینگتن به دست آمد و قرار شده بود اگر طرف‌ها موفق به حفظ آن شدند، به تشکیل یک شورای اجرایی مشترک بین آمریکا و روسیه بیانجامد. بنا بر بیانیه‌ای که هفته پیش ارتش سوریه منتشر کرده بود، ترک تخاصم‌ قرار بود تا نیمه‌شب یک‌شنبه ۲۸ شهریور ماه، ادامه پیدا کند.

آتش‌بس در روزهای نخست بدون خون‌ریزی سپری شده است. گزارش‌ها حاکی‌ست در روزهای بعد هم تلاش‌های بیشتری در مقایسه با گذشته برای حفظ آن انجام شده‌است. با این همه حمله هوایی به یک پایگاه ارتش سوریه که ده‌ها کشته برجای گذاشته و اکنون گزارش‌ها از حملات هوایی به شورشیان در حلب، آن را با خطر فروپاشی روبه‌رو کرده‌است.

ارتش سوریه و متحد آن، روسیه، می‌گویند حمله هوایی دیرالزور توسط نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده انجام شده‌است. آمریکا می‌گوید در حال تحقیق در مورد این حمله است ولی در عین حال آن را «غیرعمدی»، و از بابت کشته‌شدن نظامیان سوری نیز ابراز تاسف کرده‌است. در عین حال سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، از روسیه برای تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت در این رابطه، انتقاد کرده‌است.

اما روسیه نگاه دیگری به این موضوع دارد؛ تلویزیون دولتی «راشا تودی» به نقل از ویتالی چورکین، نماینده آن کشور در سازمان ملل می‌گوید «این تردید خیلی قوی وجود دارد که آمریکا [عمدا] تصمیم به انجام این حمله هوایی در این زمان مشخص گرفته‌است».

آمریکا می‌گوید روسیه را از جریان حمله به این منطقه در دیرالزور باخبر کرده بود و آن‌ها مدت‌ها بود در حال رصد فعالیت «حکومت اسلامی» در منطقه بودند و قصد حمله به این گروه را داشته‌اند. ارتش ایالات متحده می‌گوید مسکو در مورد حمله در دیرالزور، پس از آنکه از قصد آمریکا باخبر شد، اعلام نگرانی نکرده بود.

حملات تروریستی در سال ۲۰۱۵ در سوریه

حلب؛ هنوز بحرانی

حلب، که زمانی مرکز اقتصادی سوریه بود، اکنون به یکی از مراکز اصلی هم‌آوردی ارتش سوریه و متحدان آن و شورشیان مختلف تبدیل شده‌است.

هنوز کاروان‌های کمک‌رسانی حلب موفق نشده‌اند به مناطق محاصره‌شده توسط دولت دسترسی پیدا کنند. در عین حال گزارش شده در حملات هوایی روز یک‌شنبه در این مناطق دست‌کم هشت نفر کشته‌ شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس بیش از ۲ هزار نفر در نبردهای ۴۰ روز گذشته در حلب کشته شده‌اند؛ در این میان ۱۶۰ تن از قربانیان کودک و به طور کلی ۷۰۰ نفر از کشته‌شدگان غیرنظامی هستند.

تلویزیون دولتی سوریه روز یک‌شنبه گزارش داده است که ده‌ها نفر از ساکنان شهر به اردوگاه‌های تحت کنترل دولت انتقال داده شده‌اند. منبع خبری مستقلی هنوز این گزارش را تائید نکرده‌است.

فرماندار حلب در همین روز، از شورشیان در منطقه شرقی شهر خواست تا خود را تسلیم کنند، سلاح‌های خود را تحویل داده و از «عفو عمومی» دولت «بهره ببرند».

مسکو می‌گوید تنش‌های پیش‌آمده در حلب تقصیر شورشیان است. آسوشیتدپرس به نقل از ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، می‌گوید «مخالفان و تروریست‌ها» از آتش‌بس موجود برای «تجدید قوا» استفاده کرده‌اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته روسیه باید بر بشار اسد فشار بیاورد تا جلوی حمله نیروهای دولتی به شورشیان گرفته شود و کاروان‌ها اجازه ورود به مناطق تحت محاصره را پیدا کنند.

جنگ داخلی سوریه بین ۲۷۰ هزار تا نیم میلیون قربانی برجای گذاشته و نیمی از جمعیت کشور را آواره کرده‌است. تلاش‌های قبلی برای ایجاد آتش‌بسی پایدار در این کشور و به‌فرجام‌رساندن مذاکرات صلح، نتیجه‌ای نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG