لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

احسان مازندرانی، روزنامه نگار زندانی تهدید به اعتصاب غذا کرد


احسان مازندرانی روزنامه نگار زندانی
احسان مازندرانی روزنامه نگار زندانی

احسان مازندرانی روزنامه نگار زندانی در نامه‌ای ضمن تهدید به آغاز اعتصاب غذا از روز چهارشنبه اول مهر، خواستار «تشکیل کمیته حقیقت یاب» درباره علت بازداشت او و دیگر روزنامه نگاران در آبان سال گذشته شد.

این روزنامه نگار زندانی در نامه‌ای از زندان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اعلام کرد که از روز چهارشنبه اول مهر در اعتراض به « بی‌قانونی و خودسری» در روند بازداشت و محاکمه‌اش وتا رسیدن به چهار خواسته خود اعتصاب غذا خواهد کرد.

وی تهدید کرد که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش این اعتصاب غذا را حتی تا مرگ ادامه خواهد داد.

«تشکیل کمیته حقیقت یاب» درباره بازداشت او و چهار روزنامه نگار دیگر، «برخورد قانونی با عوامل فریب» رهبر جمهوری اسلامی و افکار عمومی درباره پروژه موسوم به «نفوذ»،آزادیاز زندان با توجه به سپری شدن یک سوم دوره محکومیت و درحضور در صدا و سیما برای دفاع از خود در برابر اتهامات مطرح شده،چهار شرط مطرح شده از سوی این روزنامه نگار زندانی است.

آقای مازندرانی تاکید کرد که«پروژه قلابی دستگیری شبکه نفوذ برای فریب » رهبر جمهوری اسلامی و «ضربه» زدن به دولت حسن روحانی طراحی شده بود.

وی خبر داد که گزارشی از اتفاقاتی که در دوره بازداشت برای او رخ داده را در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و این نامه در فروردین ۹۵ از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آقای خامنه‌ای داده شده است.

احسان مازندرانی، عیسی سحرخیز، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز،چهار روزنامه نگار زندانی، ۱۱ آبان ۹۴ دستگیر شدند.

داوود اسدی، برادر هوشنگ اسدی، روزنامه نگار، نیز به همراه این روزنامه نگاران بازداشت شده بود.

اطلاعات سپاه پاسداران این روزنامه‌نگاران را متهم کرده که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» هستند اما علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و علی مطهری نماینده تهران این نظر را تأیید کرده بودند که هدف از این بازداشت‌ها «تسویه حساب سیاسی» بوده است.

احسان مازندرانی در دادگاه اولیه به هفت سال زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به دو سال کاهش پیدا کرده است.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، روز دوشنبه ۱۲ بهمن ۹۴، خبر داده بود که با وجود نظر مخالف بازپرس پرونده، با نظر دادستان و رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، این دو روزنامه‌نگار زندانی به جرایم سنگین‌تری چون «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و «توهین به مقامات» متهم شده‌اند.

درهمین حال احسان مازندرانی درنامه خود نوشت که بازپرس پرونده به دلیل تلاش برای صدور قرار منع تعقیب و آزادی او با «برکنار و به شعبه دیگری» تبعید شده است.

احسان مازندرانی درسال ۹۱ نیز به همراه تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت و پس از ۱۸ روز آزاد شده بود.

درهمین حال او درنامه خود نوشت که درآن سال بازجویان از اوخواسته بودند که به دروغ اعتراف کند،به همراه مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی مشغول «پرونده سازی یا ساخت فیلم علیه فرزندان یکی از مقامات عالی نظام» بوده است.

اشاره آقای مازندرانی به «فرزندان یکی از مقامات عالی نظام» می تواند مجتبی خامنه‌ای باشد.پیش از این رسانه‌های اصولگرا مهدی هاشمی را به انتشار اخبار علیه رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده بودند.

در حالی که چهار روزنامه نگار بازداشت شده در آبان سال گذشته همچنان زندانی هستند،در روزهای گذشته نیز تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شده اند.

صدرا محقق دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق روز دوشنبه ۲۹ شهریور در منزل خود بازداشت شد.

یاشار سلطانی مدیرمسئول وب‌سایت «معماری‌نیوز» نیز که به علت انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری املاک شهرداری تهران احضار شده بود، روز شنبه ۲۷ شهریور پس از مراجعه به دادسرا و به علت عدم توانایی در ارائه وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی بازداشت شده بود.

XS
SM
MD
LG