لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

پنتاگون: نیروهای عراقی در روز نخست عملیات موصل از برنامه خود جلو‌تر بوده‌اند


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه ۲۶ مهر اعلام کرد نیروهای عراقی در روز نخست عملیات آزادسازی شهر موصل از برنامه خود جلو‌تر بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنتاگون می‌گوید که این نیرو‌ها توانسته‌اند به تمام اهداف خود دست یابند.

نیروهای عراقی شامل یکصد هزار سرباز و پیشمرگه‌های کرد از بامداد روز دوشنبه عملیات بزرگی را از زمان سقوط صدام حسین برای بازپس گیری دومین شهر بزرگ عراق از دست گروه حکومت اسلامی آغاز کردند. انتظار می‌رود این عملیات چند هفته طول بکشد.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در یک نشست خبری همچنین هرگونه نقش نیروهای نظامی ایالات متحده در بازپس‌گیری موصل را رد کرد و گفت که مستشاران آمریکایی در پشت خط مقدم جبهه قرار دارند و به عنوان مشاور از نیروهای عراقی حمایت می‌کنند.

وی اظهار داشت: «آمریکایی‌ها بار دیگر نقش مشاور را خواهند داشت، نقش حامی برای نیروهای عراقی... هیچ یک از نیروهای آمریکایی در هیچ نقطه‌ای نزدیک به خطوط مقدم جبهه نیستند».

«عملیات آزادسازی خیلی خوب پیش می‌رود»

پیشتر یک فرمانده ارشد عراقی گفته بود که عملیات موصل از دست گروه حکومت اسلامی (داعش) «خیلی خوب» پیش می‌رود و همزمان ارتش و پیشمرگه‌های کرد از آزاد شدن چندین روستای اطراف این شهر خبر دادند.

ژنرال طالب الشقاطی، فرمانده عملیات مشترک نظامی موصل، روز دوشنبه از شهر خضر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت حرکت نیروهای نظامی طبق برنامه پیش می‌رود. وی جزئیات بیشتری در زمینه پیشرفت‌ها ارائه نکرد.

این فرمانده ارتش عراق از نقش «بسیار مهم» نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در انجام حملات هوایی و تبادل اطلاعات قدردانی کرد. وی مدعی شد که برخی از شبه نظامیان داعش همراه خانواده‌های‌شان از شهر موصل به سوریه گریخته‌اند.

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق، نیز در یک نشست خبر گفته که تاکنون بیش از ۲۰۰ کیلومتر از اراضی اطراف موصل آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وی افزود این نخستین بار است که «خون پیشمرگه‌ها و ارتش عراق به طور مشترک در صحنه جنگ ریخته می‌شود و امیدوارم نشانه خوبی برای آینده باشد».

عملیات موصل که وسیع‌ترین حمله ارتش عراق از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ است، در صورت موفقیت می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه به گروه حکومت اسلامی در این کشور باشد.

آسوشیتدپرس در عین حال گزارش داده که پیشرفت نیروهای کرد عراقی، پیشمرگه‌ها، در شرق موصل در نخستین روز عملیات کند بوده است.

صفوف طولانی خودروهای نظامی که با صد‌ها خودرو نفربر همراهی می‌شدند توانستند چندین روستا در استان نینوا و در اطراف شهر موصل را آزاد کنند.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نیز ساختمان‌های اشغال شده از سوی گروه داعش را در اطراف موصل به شدت بمباران کردند. این منطقه در طول تاریخ محل اسکان اقلیت‌های قومی عراق بوده که به شکل وحشیانه از سوی داعش سرکوب شده‌اند و خالی بودن آن از سکنه، امکان بمباران سنگین آن را فراهم کرده است.

اما سرهنگ محمد درویش از فرماندهان پیشمرگه‌های کرد گفته که جاده‌ها و مناطق اصلی با بمب‌های دست‌ساز مسدود شده و حملات خودروهای انتحاری موجب کندی پیشرفت نیرو‌هایش شده است.

یک نظامی ارشد کرد دیگر که نخواست نامش فاش شود نیز گفته که نیرو‌هایش منتظر ورود تیم‌های کشف و خنثی‌سازی بمب برای پاکسازی روستاهای تصرف شده از سوی پیشمرگه‌ها هستند.

در همین حال، یک سازمان امدادرسانی هشدار داده است که هزاران نفر در شهر موصل به خاطر عملیات نظامی گرفتار شده‌اند و راه فرار ندارند.

کمیته نجات بین‌المللی روز دوشنبه افزود احتمالا ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان شهر در هفته‌های نخست عملیات از موصل بگریزند ولی تنها ۶۰ هزار چادر در اردوگاه‌های اضطراری برای اسکان آنها برپا شده است.

این گروه پیش‌بینی کرده که تا یک میلیون نفر خانه‌های خود را برای پیدا کردن محلی امن ترک کنند.

الکساندر میلوتونوویچ، مدیر بخش عراق کمیته نجات بین‌المللی اظهار داشت «شهروندانی که قصد دارند از شهر بگریزند گزینه‌های محدودی دارند ولی جان‌شان را کف دست گذاشته و دعا می‌کنند که گیر تک تیراندازان، مین‌های زمینی، تله‌های انفجاری و سایر ادوات انفجاری نیفتند».

به گفته وی، آتش سوزی چاه‌های نفتی در اطراف شهر موصل نیز «سلامتی کودکان و افراد مسن را به خطر انداخته است».

XS
SM
MD
LG