لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

دی‌میستورا: حجم حملات موشکی شورشیان سوری در حلب حیرت‌آور است


نماینده سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید این حجم از موشک‌های پرتاب‌شده‌ی شورشیان سوری، به سوی مناطق عمدتا غیرنظامی در بخش تحت کنترل دولت در حلب، «حیرت‌آور و ترسناک» است.

این سخنان، ۹ آبان مه، در سومین روز از عملیات گسترده شورشیان سوری، برای شکستن محاصره حلب، بیان شده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید طی این سه روز دست‌کم ۱۷ کودک و مجموعا ۴۱ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. این گروه ناظر نیز می‌گوید صدها موشک پرتاب شده‌است.

استفان دی‌میستورا با اشاره به عملیات شورشیان می‌گوید «کسانی که می‌گویند این نبردها برای شکستن محاصره حلب لازم است، باید در یاد داشته باشند که هیچ‌چیزی استفاده‌ی فله‌ای و بی‌تناسبِ تسلیحات، از جمله جنگ‌افزارهای سنگین، علیه غیرنظامیان را توجیه نمی‌کند و چنین اقداماتی می‌تواند جنایت جنگی به‌شمار رود».

از گزارش‌ها این‌گونه برمی‌آید که حملات حلب به مناطق دولتی، شدت کم‌سابقه‌ای گرفته‌است؛ آسوشیتدپرس به نقل از عماد الخال، یک شهروند ساکن مناطق غربی حلب، می‌گوید در سه روز گذشته حملات موشکی شدید و ممتدی انجام شده‌است. یکی از خبرنگاران تلویزیون دولتی سوریه نیز در ویدئویی در صفحه فیس‌بوک خود گفته، برای نخستین‌بار در منطقه تحت کنترل دولت «صدای درگیری خیلی قوی و خیلی زیاد» است.

رامی عبدالرحمن، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، می‌گوید نزدیک به هزار نفر از اعضای یگان توپخانه ارتش سوریه، از مناطق مرکزی این کشور به حلب اعزام شده‌اند. به گفته او، شماری بین دو هزار تا ۲۵۰۰ نفر از شورشیان نیز در عملیات تازه شرکت کرده‌اند.

عبدالرحمن در عین حال می‌گوید گزارش‌هایی وجود دارد که گروهی از غیرنظامیان در پی حمله شورشیان در منطقه «حمدانیه» در روز یک‌شنبه «مشکلات تنفسی» داشته‌اند. اما مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه خود قادر به تائید یا رد این موضوع که گاز سمی در حملات استفاده شده، نیست. خبرگزاری دولتی سوریه این اتهام را به شورشیان زده و یکی از سخنگویان گروه‌های شورشی این اتهام را رد کرده‌است.

شورشیانی که از شرق حلب دست به عملیات برای شکستن محاصره زده‌اند، عمدتا اعضای گروه‌هایی مانند جبهه فتح‌الشام، شاخه القاعده در سوریه، یا گروه‌های سلفی مانند احرار‌الشام هستند.

کنترل حلب میان ارتش سوریه و نیروهای مسلح متحد بشار اسد، و از سوی دیگر شورشیان تقسیم شده‌است. خود شهر -به جز وقفه‌هایی کوتاه- در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد.

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، روز یک‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت غیرنظامیان در هر دو سوی حلب از تلاش بیهوده، اما مرگبار، برای کنترل این شهر، بیشترین صدمه را دیده‌اند: «حق آن‌ها است که آتش‌بسی پایدار در این شهر باستانی برقرار شود».

XS
SM
MD
LG