لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

«تشییع جنازه پدر موسوی ناتمام ماند؛ بازداشت دست‌کم هفت نفر در مراسم»


میر اسماعیل موسوی
میر اسماعیل موسوی
به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی صبح پنج‌شنبه از مراسم تشییع جنازه میراسماعیل موسوی،پدر میرحسین موسوی، جلوگیری کرده و دست‌کم هفت تن از حاضران در این مراسم را بازداشت کرده‌اند.

به نوشته این وب‌سایت، تشييع جنازه ميراسماعيل موسوی که قرار بود از مقابل منزل او در محله درخونگاه تهران برگزار شود با دخالت و «حضور بسيار پررنگ» نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی نيمه‌تمام ماند.

پدر میرحسین موسوی، روز چهارشنبه، در منزل خود در تهران و در حالی که بیش از ۴۵ روز از حصر و بازداشت خانگی آقای موسوی و زهرا رهنورد می‌گذرد، به دلیل کهولت سن از دنیا رفت.

در همین حال، ليلا موسوی، برادرزاده ميرحسين موسوی، در صفحه فيس‌بوک خود گفته است که چهارشنبه شب میرحسین موسوی مدتی کوتاه و در حضور ماموران امنیتی بر سر پيکر پدرش حاضر شده است.

به گفته لیلا موسوی، آقای موسوی «یک‌دم می‌گفت صبر...صبر...صبر... فقط صبر.»

کلمه می‌نویسد: «لباس‌شخصی‌ها با بی‌حرمتی نسبت به مراسم و جنازه، پيکر مرحوم را به آمبولانس منتقل کردند.»

به گزارش این وب‌سایت، «مشايعت‌کننده‌ها که از رفتارهای زننده و دور از نزاکت ماموران امنيتی حکومت به شدت منزجر شده بودند به اين اتفاقات اعتراض کردند».

کلمه می‌افزاید «حاضرين شاهد بودند» که ماموران امنيتی در اين مراسم دختر جوانی را کشان‌کشان با خود می‌بردند و اعتراض و تلاش مردم هم نتيجه‌ای در برنداشت. هنوز از تعداد دقيق بازداشتی‌ها و اين که آيا آنان هنوز در بازداشت هستند اطلاعی در دست نيست.

در همین حال برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و مذهبی در پیام‌های تسلیت خود به مناسبت درگذشت میراسماعیل موسوی، به حصر خانگی آقای موسوی و سرکوب معترضان در ایران اشاره کرده‌اند.

احمد منتظری،فرزند آیت‌الله منتظری، در پيام تسليت خود می‌نویسد: «جای بسی تأسف است که در جمهوری اسلامی، جناب‌عالی با آن سابقه درخشان و پر افتخار، مظلومانه در حصر خانگی به سر می‌بريد و تعدادی از انديشمندان و فرزندان اين مرز و بوم که سرمايه‌های فکری و ارزشمند مملکت می‌باشند در زندان گرفتار و اسيرند.»

وی می‌افزاید: «اميدوارم مسئولين امر به خود آيند و از اين فرصت استفاده کنند و به اين سنت ناپسند خاتمه دهند و حداقل با آزادی شما يک قدم به راه مستقيم و به اصول اسلام و انقلاب نزديک شوند.»

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، نیز در پیام تسلیت خود گفته است: «اين ماتم را به جناب‌عالی و خاندان شريف موسوی و همه بستگان محترم به‌خصوص خواهر ارجمندتان، مادر بزرگوار شهيد موسوی، تسليت عرض می‌کنم.»

اشاره آقای خاتمی به سيد علی موسوی، خواهرزاده ميرحسين موسوی، است که در عاشورای سال ۱۳۸۸ در تهران بر اثر شليک گلوله مأموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده است.

کلمه خاطرنشان می‌کند که «میراسماعیل موسوی خامنه که متولد سال ۱۲۸۷ بود، پدر دو شهید بوده و نسبت دور خانوادگی با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، داشته است.»

این وب‌سایت می‌افزاید که به دلیل همین نسبت خانوادگی و همچنین «جایگاه خاص» میراسماعیل موسوی در خامنه، در دوران انقلاب، آقای خامنه‌ای مدتی در خانه او پناه گرفته است.
XS
SM
MD
LG