لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

اوباما و رهبران کنگره بر سر بودجه به توافق نرسيدند


مذاکرات باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و رهبران کنگره سر کاهش بودجه شامگاه پنجشنبه بدون دست يابی به توافقی به پايان رسيد. اين چهارمين دور مذاکرات باراک اوباما و رهبران کنگره در ۴۸ ساعت گذشته بود و آنها ۲۴ ساعت فرصت دارند تا مانع «تعطيلی» بخشی از فعاليت های دولت شوند.

باراک اوباما به همراه جان بينر، رييس جمهوريخواه مجلس نمايندگان و هری ريد، رهبر اکثريت دمکرات در سنا پس از پايان مذاکرات شامگاه پنجشنبه اعلام کردند که اختلافات را به موارد مشخصی تقليل داده اند و قرار است دستياران آنها مذاکرات را در طول شب ادامه دهند.

باراک اوباما با حضور در اتاق کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفيد گفت:ما امروز پیشرفت هایی به دست آوردیم»

وی اضافه کرد: چند مساله «سخت» مورد اختلاف باقی مانده است.

دولت باراک اوباما هشدار داده است در صورتی که نمايندگان کنگره آمريکا نتوانند تا نيمه شب جمعه بر سر متن نهايی بودجه مصوب به توافق برسند، بخش‌هايی از فعاليت دولت آمريکا فلج خواهد شد.

به گزارش «سی ان ان» در صورتی که بر سر بودجه توافق حاصل نشود نزدیک به هشتصد هزار کارمند دولت، بدون حقوق خواهند ماند.

جان بينر روز پنجشنبه پیش از دور چهارم مذاکرات درکاخ سفيد به خبرنگاران گفت: «ما خالصانه باور داريم که می توانيم به توافق دست يابيم.»

هری ريد، رهبر اکثريت دمکراتها در سنای آمريکا، که در اين مذاکرات حضور دارد، ابراز اميدورای کرد در ادامه مذاکرات توافقی حاصل شود.

باراک اوباما پیشتر هشدار داده بود «تعطیلی» بخشی از فعالیت های دولت به روند بهبود وضعیت اقتصادی در کشور لطمه وارد خواهد کرد.

مبنای اصلی اختلاف بر سر بودجه در خصوص ميزان کاهش هزينه ها است. جمهوريخواهان که هم اکنون اکثريت مجلس نمايندگان را در اختيار دارند، خواهان کاهش بیش از شصت میلیارد دلار از بودجه هستند، اين در حالی است که دمکرات ها و باراک اوباما فقط با ۳۳ ميليارد دلار صرفه جويی در بودجه موافقند.

جمهوريخواهان می گويند به دليل کسری بودجه دولت، می‌بايست با صرفه جويی و کاهش هزينه ها با اين کسری بودجه مقابله کرد.

اين در حالی است که دمکرات ها می گويند پيشنهاد جمهوريخواهان صرفه جويی در بخش هايی چون مالی، بهداشت و تندرستی، آموزشی، دانشگاهی و مدارس را هدف قرار می دهد که می توانند برای اقشار کم در آمد جامعه مشکل ساز باشد.

دمکرات ها در مقابل خواهان کاهش در بخش هايی از بودجه هستند که بالاترين هزينه ها را به خود اختصاص می دهند مانند بودجه دفاعی کشور.

در صورتی که دو طرف بر سر تامین بودجه برای سال مالی کنونی که سی ام سپتامبر به پایان می رسد نتوانند به توافق برسند، دولت آمریکا برای هزینه های خود پولی در اختیار نخواهد داشت و «تعطیل» خواهد شد.

«تعطيل» دولت پيشتر هم اتفاق افتاده است و در نخستين دوره از رياست جمهوری بيل کلينتون اختلاف بر سر بودجه باعث شد تا دولت تعطيل شود. در آن زمان به رغم آنکه جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اکثریت را در اختیار داشتند، اما رويکرد آنها در حل اختلافات بر سر بودجه باعث شد تا افکار عمومی به نفع دمکرات‌ها تغيير کند.
XS
SM
MD
LG