لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

بیابان لوت؛ ثبت نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو


سازمان پژوهشگی فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در نشست خود در استانبول، رای به ثبت بیابان لوت در فهرست جهانی و پرآوزه خود داد. این نخستین اثر طبیعی ایران است که در این فهرست به ثبت جهانی می‌رسد.

خبرگزاری رسمی ایرنا می‌گوید پرونده بیابان لوت با همکاری سازمان جنگل‌ها، حفاظت محیط زیست، موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران و سازمان میراث فرهنگی آماده شده بود.

ارزیابان یونسکو در آبان ماه سال گذشته از لوت بازدید کرده بودند. سازمان میراث فرهنگی ایران در آن زمان گفته بود ثبت جهانی بیابان لوت می‌تواند پیشگام ارائه پرونده‌های طبیعی بیشتری از سوی این کشور باشد.

در میان آثار طبیعتی تازه‌ثبت‌شده در فهرست یونسکو می‌توان از «میستیکن پوینت» در یکی از جزایر کانادا، هوبه‌ی شنونگجا در چین، جزایر رویاخیخدو در مکزیک، پارکی در سودان یا منطقه طبیعی و کوهستانی «تیان‌شان» در آسیای میانه بین قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان نام برد.

نشست تازه یونسکو در هفته پیش آغاز شد. در چهلمین گردهمایی اعضا، ارزیابان و بازرسان، سازمان پژوهشی فرهنگی ملل متحد هشت اثر را به فهرست طبیعی خود اضافه کرده‌است.

بیابان لوت، بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع است و در بخش‌هایی از استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان قرار می‌گیرد.

از نظر ناسا، آژانس هوانوردی و فضایی آمریکا، و با در نظر گرفتن یافته‌های هواشناسی ماهواره‌ای طی هفت سال، بیابان لوت گرم‌ترین نقطه زمین است؛ در بازه‌ای از زمان گرمای این بیابان به ۷۰.۷ درجه سانتی‌گراد رسیده‌است.

در عین حال این منطقه طبیعی صاحب مرتفع‌ترین «یاردانگ»ها در جهان است. یاردانگ‌ها، شیارهایی هستند که در اثر وزش باد در مناطق صحرایی و زمین‌های سست این مناطق ایجاد می‌شوند. این شیارها در مناطق وسیعی از بیابان لوت گسترش یافته‌اند.

نشست یونسکو که قرار بود تا ۲۰ ژوئیه برای بررسی آثار جدید طبیعی، فرهنگی و معماری جهان ادامه پیدا کند، به دلایل امنیتی و کودتای نافرجام آن کشور، پیش از موعد مقرر به کار خود پایان می‌دهد.

ایران در مجموع بیش از ۲۰ اثر ثبت شده در فهرست یونسکو دارد.

XS
SM
MD
LG