لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

کانادا می‌گوید ایران صندوق رای در آن کشور دایر نکرده است


Iran/Czech Republic -- Iran Canada combo flags (flag), unadated
Iran/Czech Republic -- Iran Canada combo flags (flag), unadated
وزارت خارجه کانادا، هجدهم خرداد با انتشار بیانیه وزیر خارجه آن کشور در وب‌سایت خود می‌گوید ایران اقدامی در دایر کردن صندوق‌های رای در آن کشور نکرده است، اما مقام‌های ایرانی پیشتر کانادا را به عدم همکاری در این مورد متهم کرده بودند.

در آغاز بیانیه وزارت خارجه کانادا آمده که انتخابات در ایران نزدیک است و «رهبران آن کشور همه گونه اقدامی انجام داده‌اند تا خواست همگانی و صدای دمکراتیک شهروندان معمول ایرانی در داخل کشور فرو نشیند».

پس از آن است که بیانیه می‌گوید دولت ایران اقدامی برای دایر کردن صندوق‌های رای در کانادا نکرده است و همین نشان می‌دهد که «حکومت ایران انتخابات را تبلیغاتی پوچ» می‌داند.

این بیانیه می‌گوید دولت کانادا درخواستی از طرف ایرانی برای دایر کردن صندوق رای در آن کشور نگرفته است.

از سوی دیگر دولت ایران، کانادا را به همکاری نکردن و دایر نکردن صندوق رای در آن کشور محکوم کرده است.

نزدیک به دو هفته پیش خبرگزاری فارس به نقل از کاظم سجادی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ایران که مسئول برگزاری انتخابات در خارج از این کشور است، آورده بود که «دولت کانادا» در این مورد «همکاری نکرده است».

آقای سجادی به خبرگزاری فارس گفته بود «تلاش زیادی انجام شد تا تسهیلات برای حضور ایرانیان مقیم در این دوره از انتخابات فراهم شود، ولی متاسفانه دولت کانادا همکاری نکرد و نتوانستیم شعبات اخذ رای را در آنجا دایر کنیم».

یازدهم خرداد ماه نیز حسین نقوی، عضو کمیسیون امنیت مجلس ایران، در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبری «تسنیم» گفته بود «ایران اقدام دولت کانادا را در صورت عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سفارت ایران پی‌گیری می‌کند».

اما یک ماه پیش و قبل از انتشار این اخبار، صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک باز شده بود که خواهان دایر شدن صندوق‌های رای در کاناداست.

در این صفحه آمده است که «ایرانیان در ایالات متحده می‌توانند رای بدهند چرا شهروندان ایرانی در کانادا نمی‌توانند؟»

۵۲ نفر تا لحظه انتشار این خبر عضو این صفحه شده بودند.

یکی از کسانی که در این صفحه مطلبی را منتشر کرده است نوشته «در دیداری که سال ۸۸ با جناب رحیم مشایی در ادمونتون داشتیم، قرار شد برای شهرهای مختلف کانادا از جمله ادمونتون صندوق بگذارند، و رحیم مشایی هم قول داد که این کار انجام بشه و نشد. اون زمان سفارتی در کار بود و نشد. حالا چرا بشه؟»

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران، در تازه‌ترین خبری که در مورد انتخابات پیش رو منتشر شده از دایر شدن ۲۸۵ شعبه رای‌گیری در خارج از ایران خبر داده است. با این همه نام این شعب در این خبر نیامده و وزیر کشور ایران نیز اشاره‌ای به کانادا نکرده است.

کانادا طی ماه‌های گذشته اقدامات یک‌جانبه‌ای را علیه دولت ایران اجرا کرده است. ۹ ما پیش، قطع روابط دیپلماتیک، یکی از آنها بود. آبان ماه سال گذشته دولت آن کشور، مقام‌های ایرانی را به حمایت از گروه‌های تروریستی و نفرت پراکنی متهم و جمهوری اسلامی را «بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی» نامید. در هشتم خرداد ماه اتاوا روابط تجاری خود با ایران را قطع کرد. پانزدهم خرداد ماه نیز با تصویب طرحی در پارلمان خود اعدام گروهی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را «جنایت علیه بشریت» نامید.

ایران نیز طی این مدت به گفته‌ها و اقدامات مقام‌های کانادایی واکنش‌هایی نشان داده است؛ از جمله وزیر خارجه ایران پس از قطع روابط دیپلماتیک، دولت کانادا را «افراط گرا و نومحافظه‌کار» نامید.
XS
SM
MD
LG