لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

مهلت تبلیغات انتخاباتی به پایان رسید


از هشت صبح روز پنج‌شنبه، ششم اسفند ماه، مهلت تعیین‌شده برای تبلیغات انتخاباتی به پایان رسید.

بنا بر قوانین ایران، نامزدها تا یک روز پیش از زمان رای‌گیری مهلت دارند تا به فعالیت‌های تبلیغاتی خود ادامه دهند و پس از آن این کار غیرقانونی به شمار می‌رود.

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان از ۲۲ بهمن و نامزدهای مجلس شورای اسلامی از ۲۹ بهمن‌ماه فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند.

شمار واجدین شرایط رای‌گیری ۵۵ میلیون نفر عنوان شده‌است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز گذشته در مورد پیش‌بینی‌ها از مشارکت «۷۰ درصدی» رای دهندگان، گفته بود «با توجه به تشویق رئیس جمهور برای حضور در انتخابات و با توجه به شرایط موجود نیازمند حضور پرشکوه مردم هستیم که امیدواریم این اتفاق بیفتد».

محمد آقاسی، رئیس «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران» (ایسپا)، پنج اسفند ماه به خبرگزاری ایسنا گفته‌است نظرسنجی‌ها در تهران نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از شهروندان پایتخت «قطعا» در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند. به گفته آقای آقاسی شمار رای‌دهندگان «قطعی» در تهران، هفته گذشته ۳۲ درصد بود.

رئیس «ایسپا» در عین حال می‌گوید کاهش ۱۳ درصدی (از شمار ۳۰ درصدی) کسانی که «به احتمال زیاد» در رای‌گیری شرکت می‌کنند حاکی از آن است که «مردم شفاف‌تر موضع خود را اعلام کرده‌اند. کسانی که گزینه «به احتمال زیاد شرکت می‌کنند» را انتخاب کرده‌اند یا به گزینه «قطعاً شرکت می‌کنم» و یا به گزینه‌های «مردد» و «شرکت نمی‌کنم» سرریز شده‌اند».

نظرسنجی‌های این مرکز نشان می‌دهد ۳۰.۵ درصد به فهرست اصلاح‌طلبان، ۲۴ درصد به اصول‌گرایان و ۸.۷ درصد به «صدای ملت» رای می‌‌دهند. ۲۲ درصد از هر فهرست چند نفر را انتخاب می‌کنند و ۱۳ درصد از کسانی که در نظرسنجی ایسپا در مناطق ۲۲گانه تهران شرکت کرده‌اند، می‌گویند از لیست‌ها استفاده نمی‌کنند.

به گفته آقای آقاسی یک «نظرسنجی ملی» در آذر ماه حاکی‌ست ۵۶ درصد «قطعا» یا «به احتمال زیاد» در انتخابات شرکت می‌کنند.

رای‌گیری انتخابات هر دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی، از صبح روز جمعه، هفتم اسفند ماه آغاز می‌شود.

مرکر افکارسنجی دانشجویان ایران، وابسته به جهاد دانشگاهی است. دسترسی مراکز نظرسنجی مستقل به افکار عمومی در ایران بسیار محدود است.

XS
SM
MD
LG