لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

رشد ۶۰ درصدی نام‌نویسی برای انتخابات خبرگان و مجلس


وزارت کشور ایران می‌گوید شمار داوطلبانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده‌اند، در مقایسه با دوره پیش، رشد داشته است.

شمار کسانی که برای مجلس خبرگان نام‌نویسی کرده‌اند ۸۰۱ نفر اعلام شده است که در دوره پیش ۴۹۳ نفر بود. مهلت ثبت‌نام دواطلبان برای این مجلس، به پایان رسیده است.

در عین حال، شمار نام‌های ثبت‌شده داوطلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از پنج هزار و ۲۸۳ نفر به هشت هزار و ۵۱۹ رسیده است که تا کنون ۶۱ درصد رشد داشته است.

ثبت‌نام برای مجلس شورای اسلامی همچنان ادامه دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، شامگاه سوم دی‌ماه گفته است «تمایل افراد مختلف سیاسی و نخبگان برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در مقایسه با دوره قبل افزایش داشته است.»

بنا بر گزارش‌ها در روزهای اخیر برخی شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب، به دلیل نگرانی از رد صلاحیت‌ها، خواستار نام‌نویسی «همگانی» در انتخابات شده‌‌اند.

از سوی دیگر، محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان، از افزایش شمار نام‌نویسی‌ها برای این مجلس ابراز نگرانی کرده و گفته است «اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست».

آقای رحمانی فضلی تاکید کرده است که «رد صلاحیت‌ها باید در چارچوب قانون» انجام شود.

طی هفته‌های گذشته، بحث‌ها و انتقاداتی میان دولت حسن روحانی از یک سو و اصولگرایان و روحانیون وابسته به این جریان از سوی دیگر، در مورد بررسی «صلاحیت» داوطلبان صورت گرفته است.

رئیس جمهوری ایران، پیش از این گفته بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است».

این گفته‌ها باعث شد جریان‌ها و چهره‌های اصولگرا در دفاع از شورای نگهبان و رد صلاحیت کسانی که این شورا مخالف آنهاست، به انتقاد از حسن روحانی بپردازند.

نیمی از اعضای شورای نگهبان را رهبری جمهوری اسلامی و نیمی دیگر را رئیس قوه قضائیه با تائید مجلس، انتخاب می‌کند. رئیس قوه قضائیه، خود از سوی رهبر ایران تعیین می‌شود. صادق لاریجانی، رئیس فعلی این قوه، حسن روحانی را به گفتن «حرف‌های عوامانه» در مورد شورای نگهبان متهم کرده است.

شورای نگهبان ایران بارها متهم به «رد صلاحیت گسترده» داوطلبانی شده است که با تفکر غالب بر آن هماهنگ نیستند. این شورای حتی در مواردی روحانیون را به دلیل «عدم التزام به اسلام» رد صلاحیت کرده است.

آقای رحمانی فضلی در بخشی دیگر از سخنان شب گذشته خود با اشاره به اجرای انتخابات پیش‌رو گفته است در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر استانداران و فرمانداران وجود ندارد.

انتخابان مجلس خبرگان و شورای اسلامی هفتم اسفند ماه به صورت همزمان برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG