لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

ایران خبر اعزام هیئت به عربستان برای مذاکره درباره عراق را رد کرد


سفارت ایران در ریاض، خبرهای پیشتر منتشر شده در مورد اعزام هیئتی از تهران برای گفت‌وگو با مقام‌های سعودی پیرامون بحران عراق را رد کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، این خبر را با استناد به بیانیه سفارت ایران در عربستان سعودی منتشر کرده است.

در متن این بیانیه، ۱۴ تیر ماه، آمده است «تشکیل دولت عراق و تعیین نخست وزیر این کشور موضوعی داخلی و مربوط به مردم این کشور و احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی آن است که طبیعتا بر اساس قانون اساسی این کشور و منطبق با نتایج انتخابات اخیر کشور عراق انجام خواهد شد».

یک روز پیش از آن «تایمز» چاپ لندن، در گزارشی گفته بود ایران گروهی از مقام‌های خود را برای «گفت‌وگوهای مخفیانه» با مقام‌های سعودی فرستاده است تا در مورد تغییر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، با نامزدی که بتواند راه‌حلی سیاسی برای بحران آن کشور باشد، مذاکره کنند.

یک هفته پیش از این نیز خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از چندتن از سياسمتداران ارشد شيعه عراقی گزارش داده بود که سرلشگر قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه، در سفری به عراق، پس از ملاقات با سياستمداران شيعه آن کشور، فهرستی از نامزدهای بالقوه نخست وزيری تهيه کرده و به تهران برده است.

تایمز در گزارش خود گفته بود «اقدامات برای همکاری» میان دو کشور به دلیل خطر ناشی از بحران عراق برای هر دو رقیب (تهران و ریاض) است.

در همان روزی که سفارت ایران در ریاض خبرهای منتشر شده در این مورد را رد کرده است، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیداری با سفیر ایران در عربستان سعودی، خواستار همکاری دو کشور برای مبارزه با «افراطی‌گری و جلوگیری از بازتولید جهل» شده است.

با وجود آنکه در گزارش منتشر شده از این دیدار، اشاره‌ای مستقیم به عراق نشده، اما گفته‌های هاشمی رفسنجانی خود در در زمانی مطرح می‌شود که آن کشور درگیری بحرانی شدید و پیشروی نیروهای افراطی «داعش» است.

همزمان بنا بر گزارش‌ها عربستان سعودی ۳۰ هزار نیروی نظامی خود را به مرز عراق فرستاده است.

XS
SM
MD
LG