لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۶

خبرگزاری صدا و سیما: تیراندازی در نزدیکی سفارت ایران در آنکارا


عکسی از مارس سال گذشته دو نیروی امنیتی ترک در مقابل سفارت ایران در آنکارا را نشان می‌دهد
عکسی از مارس سال گذشته دو نیروی امنیتی ترک در مقابل سفارت ایران در آنکارا را نشان می‌دهد

خبرگزاری رادیو و تلویزیون دولتی ایران می‌گوید در نزدیکی سفارت ایران در آنکارا، «صدای شلیک بیش از ۱۲ گلوله» شنیده شده، ولی هنوز «مشخص نیست علت این تیراندازی چه بوده‌ است».

بنا بر گزارش سوم آبان ماه خبرگزاری صدا و سیما «نیروهای امنیتی در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا اقدام به تیراندازی کرده‌اند».

این خبرگزاری به نقل از «منابع آگاه» می‌گوید «گمان می‌رود نیروهای امنیتی مستقر در ایست و بازرسی نزدیک سفارت، به دلایلی همچون هشدار به خودروهای عبوری مشکوک، شروع به تیراندازی کرده باشند».

سفارت ایران در آنکارا و وزارت خارجه هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

سفارت ایران در ۲۸ مهر ماه، مجددا، به شهروندان کشور در مورد «حملات تروریستی» در آنکارا هشدار داده و خواسته بود از سفرهای غیرضروری و نیز حضور در اماکن پر ازدحام، حتی‌المقدور خودداری کنند.

دو هفته پیش از آن نیز هشدار مشابهی منتشر شده و خواسته شده بود تا شهروندان ایرانی از حضور در اماکن پر ازدحام، «اکیدا خودداری کنند».

وزارت خارجه ایالات متحده نیز هشدارهای مسافرتی خود در مورد ترکیه را مجددا منتشر کرده و روز یک‌شنبه در مورد «افزایش تهدیدهای ترویستی» و خطر «آدم‌ربایی» هشدار داد. به گفته وزارت خارجه آمریکا «افراطیون، اخیرا تهدید کرده‌اند اقدام به ربودن و قتل شهروندان غربی و آمریکایی می‌کنند».

فرمانداری آنکارا نیز در ۲۶ مهرماه، هرگونه اجتماع و تظاهرات در این شهر را تا آخر ماه نوامبر ممنوع اعلام کرد. این فرمانداری وجود اطلاعاتی مبنی بر احتمال حمله‌های تروریستی، را دلیل این تصمیم عنوان کرده بود.

ترکیه در حال حاضر در دو جبهه در مرزهای جنوبی خود حضور دارد؛ هم علیه شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی در سوریه و عراق و هم علیه شماری از شبه‌نظامیان کُرد در هر دو کشور.

طی ماه‌های گذشته در جریان حملات و انفجارهای ترکیه علاوه بر شهروندان آن کشور، شماری از شهروندان خارجی از جمله شهروندان ایرانی نیز کشته و زخمی شده‌اند.

ایران و ترکیه درعین حال از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر در جنگ داخلی سوریه حمایت می‌کنند؛ تهران حامی حکومت بشار اسد است در حالی‌که آنکارا خواستار برکناری او از قدرت. در عراق نیز تهران از شبه‌نظامیان شیعه حمایت می‌کند در حالی‌که ترکیه در مورد اقدامات آن‌ها هشدار داده‌است.

XS
SM
MD
LG