لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

گفت‌وگوی مقام‌های ایران و اروپا در مورد «ایجاد ثبات در منطقه»


از راست: الکسی سیپراس و هلگا اشمید
از راست: الکسی سیپراس و هلگا اشمید

معاون نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و نیز نخست‌وزیر یونان، طی دیدارهایی جداگانه با مقام‌های ارشد ایرانی، در مورد وضعیت منطقه و تلاش برای ایجاد ثبات در آن گفت‌وگو کرده‌اند.

روز دوشنبه ۱۹ بهمن ماه، الکسی سیپراس، نخست‌وزیر یونان، به دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران رفت.

آقای سیپراس در بدو ورود به تهران در صفحه توئیتر خود پستی منتشر کرد که در آن ایران را «بازیگر کلیدی در ایجاد ثبات و صلح در خاورمیانه» و «یک شریک اصلی اقتصادی» نامیده‌است.

به گزارش شبکه خبری «پرس‌تی‌وی»، آقای سیپراس در دیدار خود با رئیس‌جمهوری ایران، گفته «همکاری و هماهنگی همه کشورها برای مبارزه با تروریسم ضروری است و یونان با توجه به نقش ممتاز ایران در ثبات منطقه‌ای، در کنار تهران است.»

یونان، کشوری‌ است که در سال گذشته میلادی صدها هزار پناهجو، به ویژه از سوریه، برای رفتن به شمال و غرب اروپا خود را به آن رساندند. بسیاری از پناهجویان در جزیره‌های آن کشور اسکان داده شده‌اند و آتن بارها در مورد وخامت شرایطی که با آن مواجه شده، هشدار داده‌است.

این موضوع در گفت‌وگو میان آقایان سیپراس و روحانی نیز مطرح شده و نخست‌وزیر یونان با اشاره به سوریه تاکید کرده است که «بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه، می‌تواند از موج آوارگان و پناهجویان بکاهد».

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین متحدان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به شمار می‌رود. در حال حاضر نیروهای متحد اسد، با حمایت هوایی روسیه، حملات تازه‌ای را در اطراف حلب علیه شورشیان انجام داده‌اند. این حملات تا کنون ده‌ها هزار پناهجوی تازه برجای گذاشته و ترکیه می‌گوید بیم آن دارد که تا ۶۰۰ هزار آواره دیگر به مرزهایش هجوم بیاورند.

با اوج گرفتن درگیری‌های اخیر، مذاکرات صلح ژنو برای پایان دادن به بحران سوریه، نیز به تعویق افتاد.

هلگا اشمید، معاون نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، مقام اروپایی دیگری بوده که با معاون وزیر خارجه ایران دیدار و در مورد «ثبات» منطقه گفت‌وگو کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خانم اشمید در دیدار با ابراهیم رحیم‌پور «از آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران درجهت صلح و ثبات در منطقه» سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، هلگا اشمید و ابراهیم رحیم‌پور در این دیدار «به ویژه» در مورد وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

گزارش بکتاش خمسه‌پور؛ ایران و اتحادیه اروپا در راه گسترش مناسبات
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم

«برجام» و «همکاری‌های اقتصادی»

از دیگر مسائلی که در دیدارهای اخیر مقام‌های اروپایی در ایران مطرح شده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همکاری‌های اقتصادی بوده‌است.

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، پس از دیدار با هلگا اشمید، در جمع خبرنگاران گفته است دیدار اخیر فرصتی برای مرور اقدامات صورت‌گرفته در مورد توافق اتمی بوده است.

به گفته معاون وزارت خارجه دیدارها در روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت و در آن در مورد شرایط منطقه و «نگرانی‌های مشترک» گفت‌وگو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای روانچی به سفر وزیر خارجه ایران و دیدارهای پیش‌رو میان فدریکا موگرینی و محمد جواد ظریف نیز اشاره کرده و گفته است «این سفر هفته آینده انجام می‌شود و [ظریف] با موگرینی دیدار خواهد کرد و درباره مسائل دوجانبه بحث و گفت‌وگو خواهد شد.»

از سوی دیگر الکسی سیپراس، نخست‌وزیر یونان گفته آتن مایل به همکاری با ایران «فراتر از چارچوب اتحادیه اروپا» است و « شرکت‌های یونانی به پشتوانه بانک‌های بزرگ اروپا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و همکاری با ایران در همه زمینه‌ها به‌ویژه کشتیرانی، ساخت و ساز و خدمات هستند».

در پی اجرایی شدن توافق اتمی، یونان از نخستین کشورهای اروپایی بود که روابط اقتصادی خود را با ایران افزایش داد. آتن در آغاز بهمن‌ماه اعلام کرده بود از این پس ۲۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران می‌خرد؛ که پنج درصد افزون بر واردات نفت پیش از تشدید تحریم‌های بین‌المللی است.

به گزارش «پرس‌تی‌وی» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز گفته روابط دوجانبه می‌تواند در همه عرصه‌ها «به‌ویژه اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی» گسترش پیدا کند.

آقای سیپراس گفته یونان آماده است خط پروازی مستقیمی میان آتن و تهران برقرار کند.

XS
SM
MD
LG