لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

نمایش مانتوهای پرچم‌نشان و توقیف دو موسسه مد در ایران


دو موسسه مد در ایران، «موسسه مدلینگ ویولت» و «خانه مد» که مانتوهایی با پرچم ایران برای نمایش عرضه کرده بودند، توقیف شده‌اند؛ مانتوهایی با پرچم سه رنگ ایران با طرح‌های گوناگون، از جمله چهره یوزپلنگ ایرانی که این روزها شهرتی فراگیر پیدا کرده است.

خانه مد را، ساز و کار دولتی «بنیاد ملی و لباس» که کارش «مدسازی و ارائه طرح داخلی» بیان می‌شود، تائید کرده است.

این موسسه به شکل رسمی و زیر نظر قوانین و ضوابط ایران اداره می‌شود.

نمایش «مانتوهای پرچمی» پیشتر نیز در رسانه‌های اصول‌گرا بازتاب پیدا کرده بودند.

وب‌سایت جام‌جم از جمله این رسانه‌ها بود که با نمایش فیلمی شرحی کوتاهی داده است که «… به تازگی شاهد رونمایی از لباس‌هایی با طرح عجیبی از سوی این مجموعه بودیم و این طرح‌ها بر تن مدل‌های ایرانی روی استیج، آن هم به شکل مختلط، به نمایش درآمد و رونمایی شد.»

دیگر رسانه‌های اصول‌گرایی که به موضوع پرداخته‌اند نیز علاوه بر انتقاد از نقش پرچم ایران از «نمایش مختلط» مانتوها، که لباس زنان ایرانی در اماکن عمومی به شمار می‌روند، نیز انتقاد کرده‌اند.

وب‌سایت دانا نیز با نامیدن آنها با عنوان «مانتوهای ورزشی» به موضوع حذف نشان وسط پرچم نیز اشاره کرده و می‌گوید «… یکی از مانتوها کاملا پرچم ایران بود با این تفاوت که به جای علامت الله از علامت یوزپلنگ استفاده شده بود.»

این وب‌سایت‌ در نوشته‌ای که در دیگر رسانه‌های اصول‌گرا بازنشر داده‌ شده، می‌گوید گرچه یوزپلنگ ایرانی از جایگاه بالایی برخوردار است اما «قطعاً نمی‌توان به این بهانه پرچم کشورمان که هویت ملی و دینی ماست را تا حد یک مانتو پایین آورد و علامت الله را در میان آن حذف کرد.»

خانه مد که نمایش مانتوهای سه رنگ را بر عهده داشته است، این نمایش را در راستای حضور تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل برپا کرده بود.

روزنامه شرق از قول حمید قبادی، دبیر کار گروه «ساماندهی مد و لباس» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفته است موسسات توقیف شده مجوز قانونی برای نمایش «این دست مانتوها» نداشتند.

این کارگروه در بیانیه‌ای در این مورد گفته است «موسسات "خانه مد" و "ویولت" بدون اخذ مجوز های قانونی اقدام به عمل مذکور کرده‌اند. متاسفانه در روزهای گذشته شاهد رونمایی غیرقانونی و بدون مجوز این دو موسسه بودیم که در این نمایش‌ها، از پرچم مقدس جمهوری اسلامی الهام گرفته شده بود و به ساحت ارزشمند این نماد ملی توهین شده بود که در این اقدام کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، بلافاصله با برخورد قانونی و بر اساس موازین مصوب، از ادامه فعالیت هر دو موسسه جلوگیری کرده و در حال بررسی برای اخذ تصمیم‌های لازم در این باره است».

«موسسه مدلینگ ویولت»، دیگر موسسه توقیف شده، در وب‌سایتش، خود را اینگونه معرفی می‌کند: «ویولت به عنوان اولین آژانس مدلینگ ایران با سابقه‌ای بیش از یک دهه فعالیت در زمینه پرورش و معرفی مدل‌های ایرانی سعی بر آن داشته تا در راستای قوانین جمهوری اسلامی ایران و با افزایش تعداد و کیفیت خدمات خود همواره گام‌های مفیدی را در پیشرفت این هنر – صنعت مهم و بزرگ بردارد».

کارگروه ساماندهی مد و لباس، کار خود را مدیریت «پوشش اسلامی-ایرانی»، «ایجاد فرهنگ حجاب» و یا «توسعه گفتمان ملی مد و لباس اسلامی–ایرانی» معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG