لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

مراسم خاکسپاری با «گریه‌کن» و «خدمات فَشِن» برای سنگ قبر


رسانه‌های ایران گزارش‌های تازه‌ای از تغییر و تحول در مراسم‌ خاکسپاری و سوگواری و ورود مد‌های جدید به این برنامه‌ها با صرف «هزینه‌های هنگفت» منتشر کرده‌اند.

روزنامه «ایران» در شماره روز یک‌شنبه ۲۰ دی‌ماه گزارشی از فعالیت موسسه‌هایی منتشر کرده که یکی از فعالیت‌های آن‌ها تامین «گریه‌کن» برای مراسم ترحیم است.

مسئول تشریفات یکی از این موسسه‌ها در این‌باره گفته «بعضی‌ها فقط برای خاکسپاری گریه‌کن می‌خواهند و بعضی دیگر، دوست دارند گریه‌کن‌ها در مراسم ختم هم حضور داشته باشند.»

این فرد افزوده که تعداد «گریه‌کن‌ها» به نظر «مشتری بستگی دارد و معمولاً از چهار یا پنج نفر شروع می‌شود و بیشترین‌ آن هم ۵۰ نفر است.»

به گفته وی «بیشتر گریه‌کن‌ها هم زن هستند؛ در سن و سال مختلف، جوان و پیر. اتفاقا این جوری بهتر است. به هرحال بعضی‌ها دوست دارند مراسم عزیزشان پرشور و حال برگزار شود.»

این مسئول اضافه کرده «گریه‌کن‌ها نرخ ثابتی ندارند، بستگی به این دارد که چقدر سر مراسم معطل شوند، اما از نفری ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان برای حضورشان در مراسم، دستمزد دریافت می‌کنند.»

روزنامه «ایران» در بخش دیگری از گزارش خود از رواج استفاده از گروه‌های موسیقی در مجالس ترحیم خبر داده و نوشته این خدمات «تا چند سال پیش مرسوم نبوده است.»

آن‌طور که این روزنامه گزارش کرده این گروه‌ها با «نی و دف یا نی و کیبورد» برنامه اجرا می‌کنند و خواننده‌ها نیز آهنگ‌های «می‌رن آدما» از رسول نجفی و «تنها ماندم» اثر محمد اصفهانی را می‌خوانند.

آهنگ‌های «یاران همه رفتند» محمدرضا شجریان، «چرا رفتی» همایون شجریان و «خداحافظ» خواجه امیری از دیگر آهنگ‌های درخواستی صاحبان برخی مجالس ترحیم در ایران است.

در این گزارش همچنین آمده نرخ گروه‌های دف و نی همراه با خواننده سنتی ۶۵۰ هزار تومان است که به ازای اضافه شدن هر ساز مثل کیبورد، ۱۵۰ هزار تومان به مبلغ فوق اضافه می‌شود.

خبرگزاری مهر نیز روز شنبه ۱۹ دی در گزارشی از ورود مد‌ها و مدل‌های جدید سنگ و حکاکی روی آن‌ها به قبرستان‌های ایران خبر داده است.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته برخی سنگ‌های قبر در بهشت زهرای تهران «به نحوی حکاکی و طراحی شده که شهروندان گا‌ها با آن عکس سلفی می‌گیرند.»

این خبرگزاری «کسادی» بازار سنگ فبر را یکی از عوامل گرایش سنگ‌فروشان به ارائه خدمات «فشن» بر روی سنگ‌های قبر اعلام کرده است.

خبرگزاری مهر نوشته در حال حاضر «ویترین اصلی سنگ فروش‌ها تصاویر زنان و دختران فوت شده‌ای است که تصویر آن‌ها به شکل زیبایی و با جزئیات چهره روی سنگ قبر حکاکی شده است.»

نرخ سنگ‌های قبر براساس کیفیت، اندازه، ضخامت و نوشته‌ها و تصاویری که روی آن‌ها حکاکی می‌شود هم در این گزارش بین ۵۵۰ هزار تا هشت میلیون تومان اعلام شده است.

این گزارش همچنین افزوده قیمت سنگ‌ قبر افغانستان چهار میلیون تومان، مالزی دو میلیون و سنگ کرمان هم پنج میلیون است.

هزینه طراحی و حکاکی روی سنگ نیز براساس گفته یکی از فروشندگان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و در طراحی آن‌ها هم محدودیتی همچون «بی‌حجاب» بودن چهره زنان متوفی وجود ندارد.

یکی دیگر از فروشندگان در این گزارش گفته «بهشت زهرا اجازه نصب سنگ قبر با عکس افراد بدون حجاب را نمی‌دهد»، اما با «باج» دادن به نصابان و سربازان دژبان چنین کاری ممکن می‌شود.

به گفته وی «نصاب با سرباز تماس می‌گیرد و آن‌ها به سرعت بالای سر ما حاضر می‌شوند و بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان باج می‌گیرند تا اجازه نصب را به ما بدهند.»

این گزارش در پایان نظر منفی روابط عمومی بهشت زهرای تهران درباره نصب سنگ‌های «نامتعارف» را منعکس کرده است.

این روابط عمومی اعلام کرده «اینکه می‌گویند بهشت زهرا کاری به سنگ قبور و تصاویر حکاکی شده ندارد اشتباه است چون گشت‌های ما تمام قطعات را بازرسی می‌کنند و اگر تصویری نامتعارف باشد اول با خانواده تماس گرفته و مهلت می‌دهند و بعد برای اصلاح اقدام می‌کنیم.»

XS
SM
MD
LG