لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

مذاکرات کارشناسی ایران و ۵+۱ روز شنبه ادامه پیدا می‌کند


مذاکرات کارشناسی برای نحوه عمل به توافق‌نامه سوم آذر ماه در ژنو برپا شده است (در عکس: مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده در آن تاریخ)
مذاکرات کارشناسی برای نحوه عمل به توافق‌نامه سوم آذر ماه در ژنو برپا شده است (در عکس: مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده در آن تاریخ)
ایران و نمایندگان گروه ۵+۱ که در ژنو، سوئیس، برای انجام مذاکراتی در سطح کارشناسان گرد آمده‌اند، توافق کرده‌اند که دست‌کم روز شنبه نیز به گفت‌وگوهای خود ادامه دهند.

این دور از گفت‌وگوها که از ۲۸ آذر ماه شروع شده، پی‌گیری مذاکراتی در سطح کارشناسان ‌است که دو هفته پیش متوقف شده بود و در مورد نحوه اجرای مفاد توافق‌نامه سوم آذر ماه در ژنو برپا شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در این دور از مذاکرات بحث بر سر این است که دولت‌های غربی اطمینان حاصل کنند با برداشته شدن بخشی از تحریم‌های بانکی، بانک‌ها از نوع نقل و انتقال مجاز مطلع‌اند. در عین حال شکل و زمان آزادسازی بخشی از پول بلوکه شدن ایران و نیز مسائل فنی‌ای که ایران با در پی گرفتن آنها بخشی از برنامه‌های اتمی خود را به حال تعلیق در می‌آورد نیز در گفت‌وگوها جای دارد.

در عین حال ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو قرار است در مورد زمان عملی شدن توافق‌نامه سوم آذر ماه نیز به توافق برسند.

دور پیشین مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی که در وین برگزار شده بود، ۲۲ آذرماه و به دنبال گسترش فهرست تحریمی علیه ایران از سوی آمریکا متوقف شد.

هیئت ایرانی در آن زمان اعلام کرد که می‌خواهد با مراکز تصمیم‌گیری در تهران مشورت کند.

در این دور از مذاکرات ریاست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی بر عهده حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملی وزارت خارجه است. استیون کلمنت، کارشناس هسته‌ای، نیز رئیس هیئت کارشناسی ۱+۵ است.

در حالی‌که این دور از مذاکرات پس از وقفه دو هفته پیش از سر گرفته شده است، در ایالات متحده ۲۶ سناتور گفته‌اند که طرحی تازه را برای افزایش تحریم‌های ایران در دست آماده‌سازی دارند.

در همان زمان سخنگوی کاخ سفید گفت اگر تحریم‌های تازه در کنگره تصویب شود، رئیس‌جمهوری آن را وتو می‌کند.

روز جمعه ۲۹ آذر ماه نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در آخرین کنفرانس خبری خود در سال ۲۰۱۳ میلادی گفت وضع تحریم‌های تازه علیه ایران ضرورتی ندارد.
XS
SM
MD
LG