لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

نتایج یک نظرسنجی: ایران با منفی‌ترین تاثیر در افکار عمومی ۲۴ کشور


نتایج یک نظرسنجی از موسسه‌های گلوب‌اسکن و پیپا برای شبکه جهانی بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که مردم در ۲۴ کشور جهان، منفی‌ترین نظر را در مورد ایران و مثبت‌ترین را در مورد آلمان دارند.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید این نظرسنجی بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از ۲۴ هزار و ۵۴۲ نفر انجام شده و هدف از آن لحاظ میزان تاثیرگذاری، به ۱۶ کشور جهان با امتیاز مثبت یا منفی بوده است.

در میان این ۱۶ کشور ایران با ۶۰ درصد رای منفی، نخستین کشور از نظر داشتن تاثیر منفی بر افکار عمومی معرفی شده است.

پس از این کشور، کره شمالی، پاکستان، اسرائیل و روسیه رتبه دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که چهره روسیه در نگاه مردم این ۲۴ کشور بیش از سال‌های گذشته سقوط کرده است.

این نظرسنجی پیش از بحران اخیر اوکراین؛ تنش‌ها بر سر شبه‌جزیره کریمه، که در نهایت روسیه آن را به خاک خود الحاق کرد، صورت گرفته است.

آلمان در این نظرسنجی محبوب‌ترین کشور است.

اتحادیه اروپا که به عنوان نهادی مستقل در کنار دیگر کشورها قرار داشته، از زمان آغاز نظرسنجی در «بدترین جایگاه» قرار گرفته است. نظرهای مثبت در مورد آمریکا نیز تقلیل یافته است.

به گفته سرویس جهانی بی‌بی‌سی، پرسش مهمی که این نظرسنجی بر می‌انگیزد این است که افکار عمومی شهروندان تا چه حد می‌تواند از انبوه خبرهای رسانه‌های ملی آنها تاثیر بگیرد.

کشورهایی که در مورد آنها نظرسنجی انجام شده عبارتند از آلمان (در صدر محبوب‌ها) و به ترتیب: کانادا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، اتحادیه اروپا، برزیل، ایالات متحده، چین، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، هند، روسیه، اسرائیل، کره شمالی، پاکستان و ایران.

موسسات گلوب‌اسکن و پیپا، در سال گذشته میلادی نیز نظرسنجی تقریبا مشابهی را در ۲۵ کشور جهان انجام داده بودند که آلمان در آن در صدر محبوب‌ترین‌ها و ایران (۵۹ درصد نظر منفی) در قعر جدول بود.

در نظرسنجی این موسسات در سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۲ نیز ایران در قعر جدول (۵۵ درصد نظر منفی) قرار داشت. کشورهای با نظر منفی پس از ایران نیز کم‌وبیش مشابه بوده‌اند: پاکستان، کره شمالی، اسرائیل یا روسیه. در آن زمان ژاپن محبوب‌ترین کشور بود و آلمان در مقام دوم قرار داشت.
XS
SM
MD
LG