لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

سفر یک هیئت فرهنگی دولت ایران به آمریکا


علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از اعضای این هیئت، در این نشست سخنرانی کرده است
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از اعضای این هیئت، در این نشست سخنرانی کرده است

گزارش‌هایی منتشر شده که در آنها به سفر یک هیئت فرهنگی دولت ایران به آمریکا و شرکت در نشستی با حضور گرگ سالیوان، هماهنگ کننده و مشاور ارشد ارتباطات استراتژیک وزارت خارجه آمریکا، اشاره شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

وب‌سایت واشینگتن فری‌بیکن، که به محافظه‌کاران آمریکا نزدیک است، در گزارشی در نهم آبان ماه گفته است گروهی از مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران هفته گذشته به آمریکا سفر کرده‌ و در هفتمین نشست تجاری پیتسبورگ، شرکت کرده‌اند.

گرگ سالیوان نیز در این نشست حضور داشته است.

این نشست و دیدار روز سه‌شنبه گذشته انجام شده است.

در این نشست گرگ سالیوان در مورد «دیپلماسی فرهنگی» سخنرانی کرده و سپس تریبون را به علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، داده است.

حسین موسویان، عضو پیشین هیئت مذاکره‌کننده اتمی، فرزین پیروزپی، یک مقام وزارت ارشاد، علی ترابی، رئیس جشنواره موسیقی فجر، و مهدی فریدزاده، از دیگر اعضای این هیئت ایرانی در نشست پیتسبورگ معرفی شده‌اند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توئیتر خود در واکنش به گزارش «فری‌بیکن» نوشته است این سفر هیچ ارتباطی به مسائل تجاری نداشته و هیچ چیز «مشکوکی» در مورد «تبلیغ روابط فرهنگی و مردمی که کلا این ملاقات درمورد آن بوده» وجود ندارد.

یک مقام وزارت خارجه نیز به «واشینگتن فری‌بیکن» گفته است هیچ چیزی خارج از «مسائل فرهنگی» مطرح نشده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته نقشی در برگزاری این نشست نداشته و تنها کاری که کرده صدور ویزا برای هیئت ایرانی و فرستادن آقای سالیوان برای سخنرانی در آن بوده است.

آقای سالیوان در شهریور ماه گذشته در گفت‌وگویی با تلویزیون صدای آمریکا، در جریان سفر تیم ملی والیبال ایران به آمریکا، در مورد دیپلماسی ورزشی و بازی‌های دوستانه در آن کشور، گفته بود که همکاری در حوزه ورزش برای ارتباط بین مردم دو کشور، سودمند است.

XS
SM
MD
LG