لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

معاون رئیس‌جمهوری ایران ربودن دختران نیجریه‌ای را محکوم کرد


ربودن دختران نیجریه‌ای اعتراض‌هایی را در آن کشور و محکومیت‌هایی را در خارج از آن همراه داشته است
ربودن دختران نیجریه‌ای اعتراض‌هایی را در آن کشور و محکومیت‌هایی را در خارج از آن همراه داشته است
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران، با انتشار بیانیه‌ای اقدام گروه اسلام‌گرای بوکو حرام در نیجریه در ربودن بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان را در آن کشور محکوم کرد.

تازه‌ترین اقدام گروه «بوکو حرام» که نخستین بار ماه گذشته رخ داد، موجی از محکومیت‌ها را همراه داشته و کشورهای گوناگونی نیز برای عملیات جست‌وجوی آنها به دولت نیجریه قول همکاری داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در بیانیه در ۱۹ اردیبهشت ماه می‌گوید «یک روز ملاله یوسف‌زی را در پاکستان به جرم آموزش دختران هدف گلوله خود قرار می‌دهند و یک روز دیگر دخترکان را ملعبه جهادالنکاح می‌سازند و در جایی دیگر و روزی دیگر به مراکز تحصیلی دختران حمله می‌برند و اینک گروهی که خود را اسلامگرا می‌خواند، ۲۳۸ دختر بیگناه نیجریه‌ای را به جرم آموزش و تحصیل به گروگان می‌گیرد و تهدید به فروختن و ازدواج اجباری آنها می‌کند، زیرا به زعم آنها این دختران به جای مدرسه رفتن باید ازدواج می‌کردند و آنها را اموال خدا معرفی می‌کنند و خود را مجری دستورات الهی می‌خوانند.»

معاونت ریاست‌جمهوری در بیانیه خود پرسیده است «معلوم نیست سخنگویی و دفاع از کدام اسلام را برعهده گرفته‌اند؟»

این مقام دولتی در عین حال می‌گوید «سکوت در برابر این اعمال» خود «ظلم به اسلام و تشریک مساعی در این جنایت‌ها علیه اسلام» است.

بیانیه مقام دولتی ایران در «محکومیت» ربودن دختران نیجریه‌ای در حالی منتشر می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه ایران، سه روز پیش از آن در پاسخ به پرسشی در این مورد «ابراز نگرانی» کرده و گفته بود «امیدوار است تدابیری در این کشور اتخاذ شود تا دیگر شاهد چنین اقدامی در نیجریه و یا سایر نقاط دنیا نباشیم و امنیت و آرامش به این کشور بازگردد».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، مرضیه افخم در این مورد گفته بود «نیجریه کشور بزرگی در غرب آفریقا است که متاسفانه درگیر گروه‌های تروریستی افراطی شده و امنیت آن به خطر افتاده است.»

طی این زمان مقام‌های عالی‌رتبه برخی کشورها، از جمله کشورهای اروپایی و رئیس‌جمهوری آمریکا آن را محکوم کرده‌اند. سازمان ملل به شدت به این عمل بوکو حرام تاخته است. گروهی از چهره‌های سرشناس از جمله ملاله یوسف‌زی، ستارگان و خوانندگان غربی یا میشل اوباما، همسر باراک اوباما، نیز به کارزاری اجتماعی و مجازی برای آزادی دختران ربوده شده پیوسته‌اند.

در عین حال کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا برای کمک به عملیات جست‌وجو تیمی ویژه به آن کشور اعزام کرده‌اند و کشورهایی مانند چین نیز وعده داده‌اند یافته‌های ماهواره‌ای و اطلاعاتی خود را در اختیار دولت ابوجا بگذارند.
XS
SM
MD
LG