لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۳

نیروی زمینی ارتش رزمایشی سه روزه را در جنوب شرق ایران آغاز کرد


نیروی زمینی ارتش ایران، از بامداد ۲۱ آذر ماه، رزمایشی را برای مدت سه روز در مناطق جنوب شرقی آغاز کرده‌است.

به گفته خبرگزاری ایرنا، نخستین روز از این رزمایش به «انتقال نیروهای واکنش سریع از سایر مناطق جغرافیایی به مناطق عملیاتی» اختصاص دارد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سرتیپ کمال پیمبری، سخنگوی رزمایش نیروی زمینی به خبرگزاری ایرنا گفته است در این رزمایش «تحرک، کارآمدی و ارتقای آمادگی» یگان‌های نیروی زمینی ارتش به‌ اجرا گذاشته می شود.

علاوه بر آموزش و مهارت‌دهی به «فرماندهان جوان»، «کاهش زمان واکنش فوری» و «جابه‌جایی سریع» از دیگر اهداف رزمایش تازه ارتش عنوان شده‌است.

این نخستین بار نیست که ارتش ایران دست به رزمایشی با هدف افزایش توانایی‌ها برای آن‌چه «واکنش سریع» عنوان می‌شود، می‌زند. برای نمونه در مهر ماه سال گذشته نیز نیروهای زمینی، هوایی و پدافندی این نیروی نظامی، رزمایشی را با هدفی مشابه در غرب ایران انجام دادند.

قرارگاه پدافند هوایی «خاتم‌الانبیا» و نیروی هوایی ارتش، در رزمایش تازه نیز حضور دارند.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از ارتش این کشور گفته‌اند رزمایش تازه به مدت سه روز به درازا خواهد کشید و ارتش جمهوری اسلامی نیز در وب‌سایت خود می‌گوید گستره مانور «۲۲۰ هزار کیلومتر مربع» است.

سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، در عین حال گفته است این رزمایش «بر مبنای دکترین جنگ ترکیبی و نبردهای ناهمتراز» و به طور مشخص «برای افزایش ضریب امنیت منطقه حساس جنوب شرق» انجام می‌شود.

به گفته این مقام ارشد ارتش ایران «شماری از تجهیزات، گلوله‌ها و موشک‌های ساخته و بهینه‌شده» نیز در جریان آن آزمایش خواهد شد.

سرتیپ حیدری جزئیاتی از تجهیزاتی که از آن‌ها سخن گفته ارائه نکرده، اما در بخشی دیگر از گفته‌هایش به وب‌سایت ارتش، تاکید کرده است «شلیک انواع موشک‌های ساخت صنایع دفاعی توسط بالگردهای هوانیروز و عملیات پهپادهای تهاجمی علیه مراکز فرماندهی و کنترل و مراکز تجمع دشمن در دستور کار رزمایش است».

پیش از این سپاه پاسداران ایران نیز در منطقه جنوب شرق یک رزمایش زمینی انجام داده بود. در آن زمان محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، گفته بود ماموریت‌های مرزی در مناطق شرقی ایران به سپاه واگذار شده‌است.

آقای پاکپور عربستان سعودی و امارات متحده عربی را نیز متهم کرده بود که اقدام به در «سازماندهی» برخی گروه‌های مسلح در شرق ایران کرده‌اند و «خیلی تلاش می‌کنند کشور را ناامن کنند».

یک ماه پیش از او وزارت اطلاعات ایران خبر از دستگیری «عواملی» در مرزهای جنوب شرق و غرب کشور داده بود که به گفته این وزارت‌خانه قصد داشتند در جریان انتخابات، دست به «اقدامات تروریستی» بزنند.

XS
SM
MD
LG