لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

ایران به تعهدات هسته‌ای خود در ادامه قرارداد ژنو «عمل می‌کند»


ایران علاوه بر گفت‌وگو با اعضای ۵+۱، گفت‌وگوهای دو طرفه‌ای را با مقام‌های آمریکایی نیز انجام داده است
ایران علاوه بر گفت‌وگو با اعضای ۵+۱، گفت‌وگوهای دو طرفه‌ای را با مقام‌های آمریکایی نیز انجام داده است

خبرگزاری رویترز می‌گوید گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را مشاهده کرده است که حاکی از آغاز اقدام ایران برای عمل به تعهدات خود در قالب توافق صورت گرفته برای تمدید مذاکرات هسته‌ای با هدف دست‌یابی به توافقی جامع است.

این گزارش که چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه منتشر شده است می‌گوید که گزارش جدید آژانس احتمالا به نگرش مثبت کشورهای غربی در آستانه مذاکرات هسته‌ای در ماه آینده منجر شود.

ایران و شش قدرت جهانی آذرماه سال گذشته به توافق موقت هسته‌ای در ژنو دست یافتند که از ۳۰ دی تا ۲۹ تیرماه به اجرا گذاشته شد. پس از آنکه در مدت مقرر ایران و گروه ۵+۱ به توافق نهایی دست نیافتند، توافق ژنو تا آذرماه سال جاری تمدید شد و ایران در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد شد که دست به «اقدامی پنج‌گانه» بزند.

یکشنبه هفته جاری یوکیا آمانو دبیر کل آژانس سفری به ایران کرد و ۲۷ مرداد ماه اعلام کرد که «ایران اجرای توافق پنج موردی‌ای را که مهلت آن هفته آینده است، ‌آغاز کرده است».

اکنون رویترز بر اساس گزارش ماهانه جدید آژانس که هنوز منتشر نشده، اما نسخه‌ای از آن به دست این خبرگزاری رسیده، می‌نویسد اسناد آژانس نشان می‌دهد که ایران در حال «ادامه عمل مطابق تعهدات خود است».

ایران همچنین طبق برنامه مقداری از ذخایر اورانیوم با غنای بالای خود را تبدیل به اکسید اورانیوم کرده است، اقدامی که بنا به گفته کار‌شناسان باعث می‌شود استفاده از این مواد برای ساخت بمب هسته‌ای مشکل‌تر شود.

ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها و دریافت دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود، متعهد شده بود که ۲۵ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تبدیل به اکسید اورانیوم کند و مقداری از آن را نیز رقیق نماید. ایران همچنین تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را متوقف کرده است.

رویترز بر اساس گزارش جدید آژانس می‌نویسد که ایران طی ماه گذشته ۵/ ۳ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را که تبدیل به اکسید اورانیوم کرده بود، به سوخت هسته‌ای تبدیل کرده است. این گزارش همچنین می‌نویسد که ایران ۴ تن از ذخایر گاز اورانیوم غنی‌شده خود را تا ۲ درصد رقیق خواهد کرد.

بنا بر این گزارش یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی ماه گذشته اقدامات ایران را در قالب تمدید قرارداد ژنو «گامی به جلو» عنوان کرده بود.

قرار است مذاکرات طرف‌ها از ماه آینده میلادی ادامه پیدا کند.

XS
SM
MD
LG