لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۹

دمپسی: نقش ایران در عراق اکنون مناسب است اما نگران آینده‌ایم


ژنرال دمپسی (چپ) اشتون کارت (وسط) و جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنا
ژنرال دمپسی (چپ) اشتون کارت (وسط) و جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنا

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، می‌گوید اکنون ایران نقش مناسبی در عراق ایفا می‌کند، اما زمانی‌که افراطیون از آن رانده شدند، این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیانی که تهران از آنها پشتیبانی می‌کند اتحاد آن کشور را به خطر بیاندازند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول این فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده نقل کرده است این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیان شیعه در آینده دست به اقدام علیه سنی‌ها یا کردهای عراق بزنند و مانعی بر سر تلاش‌ها برای گذر از اختلافات قومی و سیاسی شوند.

ژنرال دمپسی، ۲۰ اسفند، در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همراه با جان کری، وزیر خارجه و اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده حضور داشت.

آقای کارتر نیز در این جلسه گفته است حضور «مشاوران نظامی» ایران در نبردها علیه شبه‌نظامیان افراطی «حکومت اسلامی» در عراق چیزی‌ست که واشینگتن در مورد آن دلواپسی‌هایی دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد به گفته وزیر دفاع ایالات متحده، نگرانی به ویژه به این خاطر مطرح است که درگیری‌های قومی اساسی‌ترین چیزی‌ست که می‌تواند کارزار علیه «داعش» را به خطر بیاندازد.

به گفته مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کنار ۳ هزار نیروی ارتش عراق در نبردها علیه «حکومت اسلامی»، ۲۰ هزار شبه‌نظامی شیعه وجود دارد. شمار این افراد که ایران آنها را آموزش داده است از هزار شبه‌نظامی سنی که در نبردها به نفع دولت مرکزی در بغداد حضور دارند نیز بسیار بیشتر است.

لینک مستقیم

ژنرال دمپسی پیشتر نیز نگرانی مشابهی را ابراز کرده بود. او در ۱۶ اسفند ماه گفته بود می‌خواهد نگرانی‌های خود را از «نفوذ ايران در عراق» با رهبران عراقی مطرح کند.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در جلسه کمیته روابط خارجی سنا، به پرسش مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، که ابراز نگرانی کرده است راهبرد آمریکا در عراق بر این اساس شکل گرفته است که ایران دلخور نشود و میز مذاکرات اتمی را رها نکند، و یا در این مورد معامله‌ای با تهران بکند، پاسخ داد معامله‌ای در کار نیست.

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، ایران با وجود آنکه علنا چنین چیزی را بیان نخواهد کرد اما «می‌خواهد که ما داعش را نابود کنیم» و «مخالفتی با این موضوع نخواهد کرد».

سخنان تازه دمپسی، کری و اشتون در حالی مطرح شده است که نیروهای وابسته به دولت عراق روز چهارشنبه با کمک شبه‌نظامیان شیعه وارد شهر تکریت شدند؛ زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق که از پایگاه‌های اصلی نیروهای موسوم به «حکومت اسلامی» به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG