لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

ایتالیا در راه‌آهن ایران «۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری می‌کند»


وزارت راه و شهرسازی ایران قصد دارد علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی ایران، ناوگان ریلی ایران را هم توسعه دهد به همین دلیل شرکت‌های فرانسوی، آلمانی، کره‌ای، چینی و ژاپنی تا کنون قرار شده بیش از ده میلیارد دلار در صنعت ریلی ایران سرمایه گذاری کنند.

در جدید‌ترین قرار داد هم ایران اعلام کرده برای نوسازی بخشی از ناوگان ریلی و خطوط راه آهن ایران قرار است با شرکت‌های ایتالیایی بیش از چهار میلیارد یورو سرمایه گذاری را انجام دهد.

هم‌اکنون ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر از ۱۰ هزار کیلومتر فعلی است و هفت هزار و پانصد کیلومتر آن در دست ساخت است.

در حال حاضر در ایران برنامه‌ریزی شده تا راه‌آهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد سریع‌السیر شود؛ که از این دو طرح، در حال حاضر نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان به طول ۴۱۲ کیلومتر در حال اجراست و برنامه حرکت آن بر مبنای سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده‌است.

به گزارش ۱۳ دی ماه ایسنا عباس نظری مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن ایران از نهایی شدن مذاکرات ابتدایی با کشور ایتالیا برای سرمایه‌گذاری چهار میلیارد یورویی در راه‌آهن ایران خبر داده و گفته است: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کشور سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خود را در دو خط سریع‌السیر ریلی قم به اراک و تهران به همدان انجام خواهد داد و همچنین در حوزه تامین ناوگان راه‌آهن سریع‌السیر نیز حضوری جدی خواهد داشت».

برای توسعه خطوط سریع‌السیر در ایران شرکت‌های آلمانی هم سرمایه گذاری خواهند کرد قرار شده‌است آلمانی‌ها شش پروژه از جمله افزایش سرعت قطار تهران ـ تبریز و همچنین حمل و نقل حومه‌ای تهران و تبریز را در ایران پیاده‌سازی کنند.

از سوی دیگر شرکت‌هایی از آلمان تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه سیگنالینگ قطار اصفهان ـ شیراز و همچنین کرمان ـ زاهدان امضا کرده‌اند.

یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت تالس در زمینه محور پرسرعت تهران-قم-اصفهان، ایجاد چارچوب همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت زیمنس در زمینه سیگنالینگ و همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت زیمنس در زمینه ارتقای سرعت محور قطار تهران ـ تبریز از مهم‌ترین قراردادهای راه آهن در ایران برای تحول خطوط ریلی است.

در کنار شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی شرکت‌های فرانسوی هم بخش دیگری از توسعه راه آهن ایران را بر عهده خواهند گرفت.

عباس نظری مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن ایران از اقبال جدی فرانسه نسبت به سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران خبر داده و افزوده است: «در طول ماه‌های گذشته مذاکرات جدی با طرف‌های فرانسوی داشته‌ایم تا آن‌ها چه در زمینه‌ مطالعه و چه در زمینه سرمایه‌گذاری به راه‌آهن ایران کمک کنند. به احتمال زیاد فرانسوی‌ها در توسعه قطارهای حومه‌ای ایران نقشی مهمی ایفا خواهند کرد.»

البته برای توسعه راه آهن به غیر از شرکت‌های فرانسوی قرار است شرکت‌های کره‌ای هم فعال شوند.

یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای فعلی بین ایران و کره جنوبی مربوط به راه‌آهن اصفهان -اهواز است که اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن آن ۴.۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود. ساخت راه‌آهن اصفهان-اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر با کره‌ای‌ها انجام خواهد شد.

با اجرای این طرح فاصله ریلی بین دو استان خوزستان و اصفهان ۴۵۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. در کنار این قرار داد شرکت هیوندایی هم ۴۵۰ واگن جدید به راه آهن ایران خواهد فروخت.

دیگر کشور فعال آسیایی در راه آهن ایران چین خواهد بود. هم اکنون چین یکی از پیشتازان قطارهای پر سرعت در جهان است.

عباس نظری مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن ایران گفته برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای اتصال ریلی مستقیم به کشور چین انجام گرفته و «در این زمینه نیز مذاکرات ابتدایی و مسائل سیاسی مدنظر حل شده و طرفین در حال مذاکره بر سر فاینانس هستند تا امکان اجرایی شدن این طرح فراهم شود».

ایران به غیر از این خط در تدارک دو مسیر یکی از شمال به جنوب (برای اتصال روسیه به خلیج فارس) و دیگری خط جنوب شرقی به شمالی شرقی ایران است. این خط از طریق بندر چابهار هند را از راه آبی - ریلی به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان وصل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG