لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۸

«شماری» از ایرانیان بازداشت‌شده در کویت «به ایران بازگشتند»


تصویری منتشرشده از سوی وزارت کشور کویت در مرداد ماه، ۹ نفر از ۱۰ بازداشت‌شده اخیر را نشان می‌داد
تصویری منتشرشده از سوی وزارت کشور کویت در مرداد ماه، ۹ نفر از ۱۰ بازداشت‌شده اخیر را نشان می‌داد

علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت، ۱۴ شهریور ماه، به خبرگزاری ایسنا گفته‌است شماری از ۱۰ شهروند ایرانی که اخیرا در کویت، به اتهام ورود غیرقانونی بازداشت شده بودند، «با صدور برگه عبور، به ایران بازگشته‌اند».

آقای عنایتی توضیحی در مورد دادگاه احتمالی یا محکومیت این افراد نداده، اما از دولت کویت تشکر کرده و در عین حال افزوده است «بازگشت تعدادی دیگر از افراد باقی‌مانده نیز در دستور کار است.»

شمار افرادی که به ایران بازگشته‌اند و کسانی که هنوز در کویت در بازداشت به سر می‌برند، مشخص نشده‌است.

در پایان مرداد ماه وزارت کشور کویت از بازداشت ۱۰ شهروند ایران به اتهام «تلاش برای ورود غیرقانونی و پنهانی» به آن کشور خبر داده بود. ⇦ بیشتر بخوانید

در همان زمان اعلام شده بود که یکی از بازداشت‌شدگان، پس از سرپیچی از تسلیم شدن در برابر گارد ساحلی کویت، با شلیک گلوله زخمی شده‌است.

در تصویر منتشرشده از سوی وزارت کشور کویت نیز ۹ نفر دیده می‌شوند. بخش کنسولی سفارت ایران در کویت چندی بعد اعلام کرد «حال فرد مجروح خوب است».

جنوب ایران مرزهای آبی مشترکی با برخی کشورهای عرب، همچون کویت دارد و گاه، گزارش‌هایی از بازداشت صیادان و شهروندان ایرانی در این آب‌ها نیز منتشر می‌شود.

در عین حال ششم مردادماه عربستان سعودی و کویت، با طرح شکایتی در سازمان ملل متحد، ایران را به «تجاوزات دریایی» به مناطق متعلق به این دو کشور متهم کردند.

این دو کشور گفته‌اند، تهران به درخواست‌های مکرر آنها برای مذاکره بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی پاسخ نداده است.

ایران و عربستان در حال حاضر روابط دیپلماتیک ندارند. سفیر ایران در کویت، در پایان مرداد ماه، «بر منطق گفت‌وگو و کارکرد مطلوب آن درحل مسائل و مشکلات» طرف‌ها تاکید کرده، و گفته بود ایران خواستار حل مشکلات ازطریق گفت‌وگو و مذاکره است.

XS
SM
MD
LG