لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

«یونسکو» پرونده بیابان لوت را برای افزودن به فهرست جهانی بررسی می‌کند


اعضای سازمان آموزشی فرهنگی ملل متحد، یونسکو، روز یک‌شنبه پیش‌رو در استانبول گرد هم می‌آیند تا به بررسی نامزدهای تازه برای افزوده شدن به فهرست نام‌آور خود بپردازند. بیابان لوت از جمله مناطقی‌ست که پرونده آن بررسی می‌شود.

دیدار ۱۱ روزه یونسکو در استانبول، به دلیل حملات مرگبار در فرودگاه آن کشور، تحت تدابیر امنیتی ویژه‌ای برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایرینا بوکووا، دبیر کل یونسکو، گفته است خرابی‌هایی که در عراق و سوریه و نیز مالی و افغانستان اتفاق افتاده، حیرت‌آور است، در نتیجه تدارک فهرست یونسکو به یک موضوع پراهمیت سیاسی تبدیل شده‌است.

سازمان یونسکو اقدامات داعش را «جنایتی جنگی» با هدف از میان بردن نمادها و آثار فرهنگی سوریه توصیف کرده است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی، در شهریور ماه گذشته بزرگ‌ترین معبد باستانی خاورمیانه را منفجر کرد. تنها چند روز پس از اینکه معبد بعل‌شمین را منفجر کرد. معبدهایی دو هزار ساله که در فهرست یونسکو قرار داشتند.

این گروه در عراق نیز، از جمله به تخریب آثار باستانی شهر نمرود پرداخت. شهری متعلق به دوره آشوریان که به عنوان یکی از نگین‌های تمدن آشوری شناخته می‌شد و شبه‌نظامیان افراطی با بولدوزر خرابش کردند.

در سال ۲۰۱۲ افراطیون مالی بخشی از مسجد مشهور سید یحی را منفجر کردند و در افغانستان نیز، طالبان در سال ۲۰۰۱ تندیس‌های بودا را که به سده چهارم میلادی باز می‌گشتند و بلندقامت‌ترین بوداهای ایستاده جهان بودند را منهدم کردند.

«موزه ملی هنر غرب» در توکیو که لوکوربوزیه طراحی کرده‌است

نشست یونسکو به بررسی ۲۹ نامزد می‌پردازد. این آثار از ۲۱ کشور جهان هستند. از جمله آثار معماری «لوکوربوزیه»، معمار معاصر فرانسوی‌سوئیسی؛ ۱۷ اثر در کشورهای فرانسه، بلژیک، سوئیس، آلمان، آرژانتین، هند و ژاپن.

آثار اسکار نیمیر برزیلی و فرانک لوید رایت آمریکایی نیز بررسی می‌شوند.

پرونده دیگری که در بخش منابع طبیعی تحت بررسی قرار می‌گیرد مربوط به بیابان لوت در ایران می‌شود.

ارزیابان یونسکو در آبان ماه سال گذشته از لوت بازدید کرده بودند. سازمان میراث فرهنگی ایران، گفته بود پرونده میراث طبیعی بیابان لوت نخستین پرونده میراث طبیعی ایران در یونسکو است و ثبت جهانی آن می‌تواند پیشگام ارائه پرونده‌های طبیعی بیشتر از سوی این کشور باشد.

رویاخیخدو

منطقه‌ای در میان صخره‌های هوآشان چین، «دولمن‌های» آنته‌کرای اسپانیا و مناطقی در جبل طارق و جزایر رویاخیخدو در مکزیک که به اکوسیستم منحصر به فرد خود شهره است، از دیگر مناطقی هستند که در نشست استانبول پرونده آنها بررسی می‌شود.

XS
SM
MD
LG