لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

افخم: قطعنامه شورای حقوق بشر به دنبال منافع سیاسی است


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، قطعنامه تصویب شده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت ایران را در پی «اهدافی سیاسی» و «مبتنی بر معیارهای دوگانه» معرفی کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز جمعه هشتم فروردين ماه با تصويب قطعنامه‌ای مأموريت احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران را تمديد کرد.

این قطع‌نامه با ۲۹ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع تصویب شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دهم فروردین ماه در واکنش به آن گفت این موضوع و «تداوم» آن «غیر سازنده» است.

تازه‌ترین گزارش احمد شهید در اواخر اسفند ماه گذشته با وجود استقبال از «برخی پیش‌درآمدهای مثبت از سوی دولت جدید» در ایران، در باره حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده و در مورد مواردی مانند اعدام‌ها، نقض حقوق اولیه شهروندان، مستقل نبودن سازوکار قضایی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا مرضیه افخم دهم فروردین ماه گفته است «اقدام بانیان این قطعنامه، عملی درجهت شکاف میان کشورها وتحمیل معیارهای خاص به دیگران و اختلال در سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری است.»

خانم افخم در عین حال با اشاره به مواردی مانند وضعیت فلسطین گفته است «بانیان» قطع‌نامه آن را «نادیده» گرفته‌اند.

او در عین حال بدون اشاره به نام کشوری گفت «سرنوشت شهروندان کشورهای مختلف که هر روزه به بهانه مبارزه علیه تروریسم جان خود را از دست می‌دهند» نیز نادیده گرفته شده است.

مقام‌های ایران چه در دولت و چه در سازوکار قضایی و دیگر ارگان‌های این کشور قطع‌نامه‌های سازمان ملل و برخی دیگر نهادهای بین‌المللی در مورد وضعیت حقوق بشر را در ایران رد می‌کنند.

برخی مقام‌های عالی‌رتبه حکومت ایران مانند برادران لاریجانی حملات لفظی تندی نیز علیه احمد شهید کرده‌اند.

با این همه جمعه گذشته، هشتم فروردین ماه، «کمپين حقوق بشر ايران» گفته بود «لحن پاسخ قوه قضايیه ايران» به پیش‌نویس تهیه شده تازه «برخلاف سال های قبل متعصبانه و تند تنظيم نشده بود».

احمد شهيد از سه سال پيش به عنوان گزارشگر ويژه ايران در امور حقوق بشر انتخاب شده و ماموريت او تا کنون هر ساله تمديد شده است.

ایران، خود، در کنار کشورهایی مانند هند، پاکستان، روسیه یا اندونزی، از مخالفان تمدید ماموریت دوباره آقای شهید بودند، آنچه در رای‌گیری نهایی به شکست انجامید.
XS
SM
MD
LG