لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

عراقچی: در مذاکرات برای اولین بار وارد مسیری مشترک شدیم


عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه ایران، که از اعضای عالی‌رتبه مذاکرات اتمی به شمار می‌رود، روز شنبه ۲۷ مهر ماه در یک برنامه تلویزیونی دولتی ایران گفت طرف‌های مذاکره مسیر پیشنهادی ایران را پذیرفته‌اند.

آقای عراقچی می‌گوید «سابق بر اين مسيرهای متفاوتی داشتيم و فضاهای فكری متفاوت بود ولي برای اولين بار بود كه موفق شديم وارد يک مسير مشترک شويم كه البته طولانی‌ست و ورود به آن به معنای خاتمه كار نيست».

این مقام وزارت خارجه در مورد تازه‌ترین دور مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در ژنو سخن می‌گفت. عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در سوئیس بود. او طی این مذاکرات با وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، نیز ملاقات و گفت‌وگو کرد؛ گفت‌وگویی که مقام‌های آمریکایی آن را «مفید» نامیدند.

عراقچی در تلویزیون دولتی ایران تاکید کرده است که هنوز اختلافات عمیقی میان طرف‌‌های گفت‌وگو وجود دارد، اما «مهم اين است كه ما وارد اين مسير شويم و مهم‌تر اينكه ما اين مسير را معرفی كرده‌ايم».

او در عین حال گفته است در طرح پیشنهادی تهران «همه تحریم ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های شورای امنیت باید لغو شوند و این از جمله اهداف مذاکرات است».

طرح اتمی ایران که در ژنو منتشر شده به‌طور کامل و مشخص به بیرون درز پیدا نکرده است.

خود آقای عراقچی هم پیشتر در مورد آن گفته بود «برای رسيدن به نتيجه، بهتر است که (طرح) محرمانه بماند».

این گفته‌ها پس از واکنش محمدجواد ظریف، به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره جزئیات مذاکرات ژنو بیان می‌شوند. وزیر خارجه ایران، خود در صفحه فیس‌بوکش نوشته است «توافق شده بحث‌ها محرمانه بماند چون هدف از اين مذاکرات رسيدن به تفاهم است و بهره‌برداری‌های زودگذر تبليغاتی نيست».

با این همه فضای مذاکرات ژنو «مثبت» توصیف شده است.

در عین حال برای نخستین بار طی مذاکرات ایران و گروه ۵+۱، وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگان اصلی مذاکرات، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

اندکی پس از گفت‌وگوهای ژنو نیز جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در ۲۴ مهر ماه اعلام کرد طرح ارائه شده از طرف ایران در ژنو «بسیار مفید» است و دولت آمریکا آن را دارای آن سطحی از «جدیت و استحکام» می‌بیند که پیش از این سابقه نداشته است.

البته این مقام آمریکایی نیز مانند مقام‌های ایرانی تاکید کرده است «یک شبه همه چیز حل نخواهد شد و کسی نباید چنین توقعی داشته باشد».

اعضای ۵+۱ از فرانسه، چین، بریتانیا، آمریکا و روسیه به اضافه آلمان تشکیل می‌شوند و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نماینده آنهاست. از سوی ایران نیز محمدجواد ظریف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده است.

این دور از مذاکرات در ۱۵ و ۱۶ اکتبر، نخستین دیدار اصلی طرف‌ها پس از یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و پیروزی حسن روحانی در آن بود.

قرار است دور بعدی گفت‌وگوها، هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان)، بار دیگر در ژنو سوئیس برگزار شود.
XS
SM
MD
LG