لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

هشدار تازه سنای آمریکا در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران


این اصلاحیه به بودجه آمریکا غیرالتزام‌آور است (در تصویر: لایحه بودجه در کمیته بانکی سنا)
این اصلاحیه به بودجه آمریکا غیرالتزام‌آور است (در تصویر: لایحه بودجه در کمیته بانکی سنا)

سنای ایالات متحده، ششم فروردین، به اصلاحیه‌ای غیرالتزام‌آور در بودجه آن کشور رای داد، که بر اساس آن چنانچه ایران هر یک از موارد توافق احتمالی با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی خود را زیر پا بگذارد، با تحریم‌هایی جدید روبه‌رو شود.

سناتور جمهوری‌خواه مارک کرک، پیشنهاد تصویب این اصلاحیه را داده بود که با رای ۱۰۰ به ۰ نمایندگان روبه‌رو و تصویب شد.

سناتور کرک در صفحه توئیتر خود رای ۱۰۰ به ۰ نمایندگان را «صدایی رسا و متحد» از سوی آنها «علیه حکومت ایران» توصیف کرده است

به گزارش خبرگزاری رویترز این اصلاحیه به بودجه، مبلغی را در نظر می‌گیرد، که اگر تهران از هر یک از موارد توافق موقتی جاری یا توافق جامع احتمالی در آینده تخطی کند، خرج اعمال تحریم‌های جدید خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این اصلاحیه، به مانند قانون نیست، اما هشداری از سوی سناتورهای آمریکایی‌ست که می‌خواهند نشان دهند آمادگی دارند فورا در مورد ایران -در صورت زیر پا گذاشتن توافق‌ها- اقدام کنند.

سناتور کرک به خبرگزاری فرانسه گفته است «اگر روزی متوجه شویم که برنامه اتمی ایران رو به توسعه گذاشته است، آن موقع می‌توانم به یاد این ۱۰۰ سناتور بیاورم که امروز با من (به اصلاحیه) رای دادند.»

خبرگزاری رویتز می‌گوید مارک کرک از جمله کسانی‌ست که «عمیقا» به مذاکرات بین‌المللی در مورد برنامه اتمی تهران «بدبین» است.

سناتور کرک طرحی را همراه سناتور رابرت منندز تهیه کرده، که در صورت شکست مذاکرات اتمی ایران، تحریم‌ها علیه تهران تشدید شوند. طرحی که به دنبال تهدید باراک اوباما به وتوی تحریم‌های ایران در جریان مذاکرات اتمی، به مدت دو ماه به تاخیر افتاد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، چهارم فرودرین ماه گفته بود ‌در صورتی که تهران تا پایان ماه مارس (پنج روز آینده) با طرف‌های مذاکره در مورد برنامه اتمی به توافق نرسد، این نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران به رای می‌گذارد.

در حال حاضر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در لوزان سوئیس دور تازه‌ای از گفت‌وگوها را آغاز کرده‌اند که آقای ظریف آن را «بسیار حساس» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG