لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

ایران شرایط تازه‌ای در قراردادهای نفتی خود در نظر می‌گیرد


حسن روحانی، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در میدان پارس جنوبی
حسن روحانی، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در میدان پارس جنوبی

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، از قول یک مقام ارشد شرکت نفت ایران، می‌گوید این کشور در صورت رسیدن به توافق اتمی خود را برای ارائه قراردادهای سودآور تازه‌ای به شرکت‌های بین‌المللی آماده می‌کند، که بر اساس آن در عین حال خواستار دریافت فناوری و شراکت بیشتر نیز می‌شود.

قراردادهای تازه برای شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز، سودآورتر و طولانی‌مدت‌تر هستند، در حالی‌که انتظار دارند تا آنها نیز وارد شراکتی قابل اتکا با شرکت‌های ایرانی شوند.

علی کاردر، معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران، گفته است قراردادهای تازه، که ایران در مورد آنها با شرکت‌های خارجی به مذاکره پرداخته، اما هنوز کلیت آن منتشر نشده، مبلغ بیشتری برای استخراج انرژی پیشنهاد می‌کند. همزمان طولانی‌مدت‌تر است و از مراحل اولیه توسعه میدانی، ترغیب به سرمایه‌گذاری مشترک می‌کند.

از سوی دیگر انتظار می‌رود شرکت‌های خارجی فناوری و تجربه مدیریتی خود را، بیش از پیش به طرف‌های ایرانی ارائه کنند.

آقای کاردر گفته است «آنها انگیزه خواهند داشت تا بیشتر تولید کرده، و فناوری انتقال دهند».

شرکت بريتيش پتروليوم (بی‌پی) در تازه‌ترين گزارش سالانه خود که ۲۰ خرداد منتشر شد، ايران را بزرگترين منبع گازی جهان نامید و موقعیت این کشور را از لحاظ ذخاير نفتی، در جايگاه چهارم جهان قرار داد.

تولید نفت ایران، به دلیل تحریم‌های گسترده بین‌المللی در ارتباط با برنامه اتمی تهران، طی سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. اما احتمال دستیابی به توافق نهایی در مورد برنامه اتمی، افق‌های تازه‌ای را نمایان کرده است.

در میانه اردیبهشت‌ماه شرکت نفتی فرانسوی توتال گفته بود در صورت برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، این شرکت پروژه مایع‌سازی گاز طبیعی در ایران را از سر می‌گیرد.

یک ماه پیش از آن گزارش‌هایی از سفر هیئتی از شرکت‌های نفتی آمریکایی به ایران منتشر شده بود.

در کنار این‌ها، شرکت نفتی شل نیز گفته آماده است «پس از فراهم شدن زمینه‌های حقوقی» بدهی خود را به تهران پرداخت کند و شرکت نفتی اکسون موبیل نیز اعلام کرده «منتظر توافق هسته‌ای نهایی با ایران است».

ایران و شش قدرت جهانی در حال انجام گفت‌وگوهایی هستند که قرار است نتیجه آن تا دهم تیر ماه تدوین سندی نهایی برای توافق اتمی باشد.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی به نقل از دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات هسته‌ای گزارش داده است که طرف‌ها هنوز بر سر تمام مسائل اصلی اختلاف دارند.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال از قول امیر زمانی‌نیا، یک مقام ارشد وزارت نفت ایران، نقل کرده که بخش انرژی در کشور به ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، طی شش سال پیش رو نیاز خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG