لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

«انتخابات مجازی» ایران؛ فرصتی برای رأی دادن به انواع نامزدها


گری کاسپاروف، قهرمان پیشین شطرنج و از مخالفان دولت روسیه، رئیس کمیته بین‌المللی برگزارکننده این انتخابات اینترنتی‌ست
گری کاسپاروف، قهرمان پیشین شطرنج و از مخالفان دولت روسیه، رئیس کمیته بین‌المللی برگزارکننده این انتخابات اینترنتی‌ست
انتخابات ۲۴ خرداد در ایران رسماً به هشت نامزد محدود شده است. هشت نفری که از فیلتر شورای نگهبان ایران رده شده‌اند و توانسته‌اند در آن نامزد شوند، اما کنشگران اینترنتی انتخاباتی وسیع‌تر را سازمان داده‌اند که طی آن از رأی‌دهندگان خواسته شده به هرکسی که واقعاً مایلند رأی دهند.

گروهی از کنشگران اینترنتی، بر آن شده اند که به رأی‌دهندگان ایران این امکان را بدهند که در انتخاباتی جایگزین شرکت کنند؛ انتخاباتی که در میان ۲۰ نامزد برگزار خواهد شد و نامزدهایش نه تنها هشت نفری‌اند که حکومت ایران رسما آن ها را تایید کرده است، بلکه ۱۲ تن دیگر نیز هستند، که از نامزدهای پشت غربال مانده، تا رهبران اصلاحات و زندانیان سیاسی را در بر می‌گیرد.

کنشگران یاد شده برای بدیل برخط (آنلاین) انتخابات کنونی، عنوان «رأی ما - انتخابات آزاد ایران» را برگزیده‌اند.

قرار است انتخابات یاد شده روز ۲۳ خرداد، برگزار و نتایجش هم همان روز، یعنی یک روز پیش از تاریخ معین شده برای انتخابات ریاست جمهوری رسمی در ایران اعلام شود.

رئیس کمیته بین‌المللی برگزارکننده این انتخابات اینترنتی، گری کاسپاروف، استاد و قهرمان پیشین شطرنج و از مخالفان دولت روسیه است. او می‌گوید هدف از این اقدام فراهم کردن امکان انتخابات آزاد و عادلانه در ایران است.

آقای کاسپاروف می‌گوید: انتخابات ایران امروز به سطح خیمه‌شب‌بازی تقلیل یافته‌اند. چرا که بسیاری از نامزدها، نامزدهای واقعی، به دست کمیسیون منتخب آیت‌الله خامنه‌ای (شورای نگهبان) از صحنه رقابت کنار گذاشته شده‌اند. برای همین، اگر می‌خواهیم نظر واقعی مردم را بدانیم، باید جایگزین دیگری برای رأی دادن در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند از آن طریق نظر خود را ابراز کنند.

کاسپاروف که خود اهل روسیه است ولی همینک خارج از آن کشور به سر می‌برد، در ادامه می‌افزاید که پروژه فوق از همان فن‌آوری‌ای استفاده می‌کند که سال گذشته برای انتخاب رهبران اپوزیسیون روسیه از آن استفاده شد.

او می‌گوید: این فن‌آوری از روسیه می آید و برآیند تجربه سال گذشته ما در برگزاری انتخابات شورای مخالفان روسیه است. من دو سالی است که درباره طراحی یک چنین سامانه‌ای با دوستانم در روسیه صحبت می‌کنم و اوایل امسال هم گروهی از اپوزیسیون ایران با من تماس گرفتند تا ارتباط ایجاد شود، از آنجایی‌که من اعتقاد راسخ دارم که مستبدین در سراسر دنیا با یکدیگر متحد هستند، به نظرم خیلی اهمیت دارد که معترضان هم نیروهایشان را یکی کنند و گردهم آیند.

در رأی گیری مجازی روسیه، بیش از ۸۰ هزار نفر برای برگزیدن رهبران اپوزیسیون روسیه، در انتخاباتی اینترنتی شرکت کردند، کُنشی که در شرایطی به جز این قابل اجرا نبود.

دو نفر از نامزدهای «انتخابات آزاد ایران»، افرادی هستند که صلاحیتشان برای نامزدی رد شده است. یکی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین و دومی اسفندیار رحیم مشائی است.

در این فهرست همچنین نام چهره‌های سرشناس جنبش اعتراضی که پس از انتخابات پیشین در ایران شکل گرفت نیز به چشم می‌خورد: مهدی کروبی و میرحسین موسوی.

علاوه بر این افراد، نام رضا پهلوی، فرزند واپسین شاه ایران نیز در فهرست آمده است.

لینکهای مربوط به پروژه «انتخابات مجازی» ایران:
http://we-choose.org
https://rai-e-ma.org

رادیو فردا مسئول محتوای وب‌سایت‌های دیگر نیست
و اعلام لینک‌ها برای اطلاع‌رسانی انجام می‌شود
از دیگر نامزدهایی که دست‌اندرکاران این طرح اینترنتی آنها را برگزیده‌اند، می‌توان به جعفر پناهی، کارگردان، نسرین ستوده، حقوق‌دان، احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر امور سیاسی و یا نرگس محمدی، فعال حقوق بشر اشاره کرد.

سازمان‌دهندگان این حرکت معتقدند که تنوع وسیع نامزدهای یاد شده توجه افراد را به این رأی‌گیری مجازی جلب خواهد کرد. اما در عین حال بر این امر نیز واقفند که امکان دارد مردم داخل ایران از شرکت در چنین حرکتی بیم داشته باشند.

نیما تمدن، خبرنگاری که خود در راه‌اندازی این پروژه شرکت دارد، می‌گوید سامانه این انتخابات طوری طراحی شده که از هویت رأی دهندگان محافظت می‌کند.

آقای تمدن می‌گوید: امیدواریم بتوانیم به مردم اطمینان دهیم که در صورت شرکت در این طرح امنیت آنها حفظ خواهد شد. یک سامانه جدید و دو مرحله‌ای احراز هویت برای سایت فوق طراحی شده و از نخستین باری که این بستر نرم افزاری در اکتبر سال گذشته در روسیه آزمایش شد، به طور مداوم بهینه‌سازی شده است. ما سامانه را با در نظر گرفتن مشکلات دسترسی به ایرانی‌های داخل کشور طراحی کردیم، برای همین فکر می‌کنم بتوانند به این سامانه اعتماد کنند.

روش کار به این شکل است: رأی‌دهندگان به سرور دسترسی پیدا می‌کنند، شماره تلفنی درون ایران را وارد می‌کنند که بتوان از آن طریق پیامک یا تماس تلفنی ضبط شده‌ای را برایشان ارسال کرد. پیغام دریافتی کاربر شامل عبارتی خواهد بود که به هنگام رأی‌گیری به عنوان گذرواژه فرد شرکت کننده عمل خواهد کرد.

برای حفاظت از امنیت کاربران به هنگام دریافت گذرواژه، عبارت گذرواژه به طور همزمان به شخص شرکت کننده و چندین شماره تلفن تصادفی (رندوم) فرستاده می شود. در همین زمان، خود گذرواژه ارسالی عبارتی تبلیغاتی و خنثی است که واژه‌بندی آن خطری را متوجه دریافت کننده نخواهد کرد.

سازمان دهندگان این طرح می‌گویند برای اطلاع‌رسانی درباره انتخابات مجازی از رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های مردمی و همچنین کانال‌های فارسی زبان خارج از کشور بهره خواهند گرفت. با این حال، آنها می‌گوید که امیدوارند نامزدهای اعلام شده از طرفداران خود بخواهند در این حرکت شرکت کنند.

هزینه طرح رأی گیری مجازی از منابع خصوصی تأمین شده است. یک کمیته بین‌المللی نیز ناظر بر این انتخابات مجازی است که کسانی مانند فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی، ایروین کاتلر، دادستان کل پیشین کانادا، فرانسیس فوکویاما، محقق نظریه‌پرداز سیاسی آمریکایی، لری دیاموند، کارشناس در زمینه دموکراسی از آمریکا و نازی افتخاری، تاجر موفق ایرانی-آمریکایی در آن حضور دارند.

لینکهای مربوط به "رای ما": https://rai-e-ma.org و http://we-choose.org
XS
SM
MD
LG