لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

در دولت دهم سه هزار دانشجوی دکترا «بدون آزمون» پذیرفته شدند


مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم دولت حسن روحانی، گفته است طی دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سه هزار دانشجوی دکترا بدون آزمون در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا از قول آقای صدیقی، که رئیس سازمان امور دانشجویان نیز هست، نوشته که در حال حاضر داوطلبان دریافت بورس داخل و خارج از کشور باید از طریق رقابت در آزمون وارد این دوره‌ها شوند.

این مقام وزارت علوم ۱۹ دی‌ماه در نخستین نشست استانی وزیر علوم و معاونانش، گفت «سياست كلی سازمان امور دانشجويان در اين دوره، افزايش كميت، شفافيت بيشتر در كارها، عدالت در توسعه و توزيع امكانات، قانون‌گرايی و دفاع از حيثيت آموزش عالی به طور خاص است.»

موضوع پذیرش دانشجوی دکترا بدون آزمون در رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی ایران نیز بازتاب یافته است. هر چند پیشتر و زمانی که هنوز دولت دهم بر سر کار بود گزارش‌هایی در این مورد منتشر شده بودند.

از جمله وب‌سایت خبری تابناک در مهر ماه سال ۱۳۹۱ در گزارشی گفته بود این موضوع به دلیل مسئله بورسیه به وجود آمده است.

در آن زمان گفته شده بود که دولت با اعطای گسترده بورس دانشگاه‌های خارجی، با در نظر گرفتن شرایطی مانند «ایمان، تقوا، اعتقاد به اسلام و …» و «گزینش» گروهی را وارد دوره‌های دکترا کرده است. این افراد سپس بورس خارجی خود را به بورس داخلی تبدیل کرده و به دانشگاه‌های برتر ایران راه پیدا کرده‌اند.

یک روز پس از تازه‌ترین سخنان معاون وزیر علوم، کمالدین پیرموذن، نماینده مجلس ایران به خبرگزاری ایلنا گفت «غالب نمایندگان، خود، آشنایان یا خویشاوندانشان از عنایت وزرای علوم و تحقیقات در دولت قبلی ‌‌نهایت بهره را برده‌اند».

آقای پیرموذن افزوده است «ریشه مخالفت برخی نمایندگان با فرجی دانا و وزرای پیشنهادی دراین منصب بیشتر به منافع گروهی و شخصی بر می‌گردد.»

به گفته این نماینده مجلس برخی نمایندگان ایران بدون داشتن شرایط لازم در دانشگاه علامه طباطبایی مربی و دانشیار شده‌اند.

گزارش‌های سال گذشته نیز از دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان یکی از جاهایی که بدون آزمون دکترا دانشجو پذیرفته بود، نام می‌برد.

این موضوع در سال گذشته با اعتراض گروهی از متقاضیان به دوره دکترا نیز روبه‌رو شده بود.
XS
SM
MD
LG