لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

اعتراض‌ها به صدور مجوز پرواز برای هواپیمای سقوط‌کرده در تهران


در حالی‌که رئیس‌جمهوری ایران، دستور داده است تا رسیدگی به دلایل سقوط هواپیمای «ایران ۱۴۰» هواپیمایی سپاهان، از پرواز این نوع هواپیما جلوگیری شود، گروهی از نمایندگان مجلس ایران می‌گویند این هواپیما اساسا نباید اجازه استفاده می‌گرفت.

خبرگزاری ایرنا از قول حامد قادر مرزی، عضو کمیسیون عمران مجلس ایران، می‌گوید سازمان هواپیمایی ایران باید در این مورد پاسخگو باشد.

به گفته این نماینده مجلس ایران «منابع غیر رسمی می‌گویند که این هواپیما قبل از پرواز هم نقص فنی داشته است».

خبرگزاری ایسنا نیز از قول رسول خوروش، سرپرست تیم فولاد مبارکه سپاهان، می‌گوید به آنها اعلام شده بود که بعد از ساعت ۸:۳۰ صبح نمی‌توان با این هواپیما پرواز کرد. این در حالی‌ست که هواپیمایی که سقوط کرده، ساعتی بعد اجازه پرواز گرفته است.

بازیکنان تیم فوتبال سپاهان چند روز پیش از این با همین هواپیما به تبریز رفته بودند. به گفته آقای خوروش، این هواپیما چارتر آنها بوده و پیشتر به آنها اعلام شده بود، نمی‌توانند بعد از سال ۸ و نیم صبح «به دلیل گرما و فشار» با آن پرواز کنند.

هواپیمای آنتونوف که در ایران با عنوان «ایران ۱۴۰» ساخته می‌شود در صبح روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد تهران، در راه طبس، دچار سانحه شد و سقوط کرد. جسد دست‌کم ۳۹ نفر از سرنشینان هواپیما، یعنی اکثر آنها، در محل سانحه پیدا شده است.

خبرگزاری مهر نیز از طرف دیگر گفت‌وگویی با علیرضا خسروی، دیگر کمیسیون عمران در مجلس ایران، انجام داده که در آن آقای خسروی می‌گوید از همان ابتدای ساخت این هواپیما در مورد موتور آن «شک و تردیدهای بسیاری» وجود داشت.

این نماینده مجلس ایران می‌گوید «ایران ۱۴۰»، «هنوز استاندارهای خارجی را دریافت نکرده بود.»

حامد قادر مرزی نیز با انتقاد از اصرار به تولید «همه چیز» در ایران می‌گوید «اگر به وضعیت پروازها در مسیرهای همچون تهران سنندج رسیدگی نشود در آینده نزدیک شاهد بروز سانحه در این مسیر نیز خواهیم بود».

ظاهرا منظور استفاده از این نوع هواپیما است که رئیس‌جمهوری ایران، پرواز آنها را متوقف کرده است.

به گفته قادر مرزی، «یکشنبه دو هفته قبل هم نزدیک بود همین بلا بر سر پرواز هواپیمای قشم ایر، در مسیر تهران سنندج بیاید، که با مهارت خلبان این پرواز توانست سالم بر زمین بنشیند.»

هواپیمای «ایران ۱۴۰» که با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شود چندین بار سقوط کرده و یا موتور آن آتش‌ گرفته است.

در نخستین حادثه مرگبار، ۱۲ سال پیش، مدیران و کادر فنی شرکت‌های روسی و اوکراینی در راه مراسم مونتاژ این هواپیما در اصفهان، در پی سقوط آنتونوفی مشابه کشته شدند.

ایران برای تامین قطعات و خرید هواپیمای پیشرفته مورد نیاز خود با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو است که با برداشته شدن بخشی از آن‌ها، بنا بر گزارش‌ها امکان تعویض و تعمیر هواپیماهایی مانند بوئینگ فراهم شده است.

XS
SM
MD
LG