لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

تاکید روحانی بر اهمیت حضور داوطلبان زن در انتخابات


حسن روحانی در کنار وزیر کشور ایران صبح دوشنبه در ستاد انتخابات
حسن روحانی در کنار وزیر کشور ایران صبح دوشنبه در ستاد انتخابات

رییس‌جمهوری ایران در پنجمین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر «حضور بانوان» در انتخابات تاکید کرد و گفت که این موضوع «برای افکار عمومی جهان نیز بسیار مهم است».

حسن روحانی روز دوشنبه ۳۰ آذر گفت: «اگر حضور زنان در همه امور مهم سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی پررنگ‌تر [از مردان] نباشد کمرنگ‌تر نیست».

به گفته وی، «در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان همه آن‌هایی که صالح هستند باید حضور یابند و این ترکیب برای ما اهمیت دارد و فرقی نمی‌کند نماینده مجلس آقا یا خانم باشد».

رییس‌جمهوری ایران با بیان اینکه «تعداد قابل ملاحظه خانم از دید افکار عمومی جهان اهمیت دارد»، تاکید کرد که جهانیان «برای اینکه واقعیت این کشور را درک کنند که در این کشور هیچ چیز برمبنای جنسیت نیست و بلکه بر مبنای شایستگی است... از خانم های شایسته در سراسر کشور انتظار داریم برای نام نویسی در انتخابات حضور یابند».

اخیرا در قطعنامه‌ای عموما انتقادآمیز از وضعیت حقوق بشر در ایران که با رای مثبت ۸۱ کشور جهان در سازمان ملل همراه شده، از تلاش‌های دولت ایران برای کاهش نابرابری‌ها و تبعیض علیه اقلیت‌ها و زنان ایرانی استقبال شده است.

روحانیون تندرو در ایران بارها در مورد «برابری» حقوق زن و مردم و حضور آنها در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی هشدار داده‌اند. از حضور در فعالیت‌های کاری تا شرکت تماشاچیان زن در مسابقات والیبال، بخش‌هایی از مخالفت‌های آنهاست.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نهادی که «صلاحیت» نمایندگان را در ایران تائید می‌کند به تازگی شدیدا به برابری حقوق زن و مرد در ایران تاخته است.

ستاد انتخابات کشور در سومین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابان مجلس شورای اسلامی گفت شمار زنانی که برای آن نام‌نویسی کرده‌اند به ۱۰۵ نفر رسیده است. تاکنون نزدیک به ۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس شورا و خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند.

محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات ایران، صبح ۳۰ آذر گفت ۲۴۰ نفر در انتخابات خبرگان و ۱۶۸۹ نفر برای دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده‌اند.

از سوی دیگر علی‌اصغر ناصربخت، رئیس ستاد انتخابات فرمانداری تهران، نیز روز دوشنبه شمار داوطلبان زن از تهران را ۳۴ نفر عنوان کرد که از این شمار ۴ نفر از اقلیت‌های دینی هستند.

به گفته آقای ناصربخت بیشترین شمار داوطلبان نام‌نویسی کرده تا کنون، بین ۳۶ تا ۴۰ و ۴۶ تا ۵۰ سال سن دارند.

از ۲۴۹ شهروند تهرانی که برای انتخابات اسفندماه مجلس ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۸۸ نفر مدرک کارشناسی ارشد و ۵۲ نفر نیز دکترا دارند.

XS
SM
MD
LG