لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

بیش از هزار نفر برای مجلس شورا و خبرگان نام‌نویسی کردند


گروهی از شهروندان در حال نام‌نویسی برای انتخابات
گروهی از شهروندان در حال نام‌نویسی برای انتخابات

روز دوم نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و چهارمین روز از ثبت‌نام برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی آغاز شده‌است؛ مقام‌های دولتی از ثبت‌نام ۱۰۵۰ نفر تا صبح روز یک‌شنبه ۲۹ آذر برای انتخابات هر دو نهاد خبر داده‌اند.

خبرگزاری فارس ۲۹ آذر ماه، از قول وزارت کشور ایران شمار نام‌نویسی‌ها تا صبح روز دوم برای انتخابات مجلس را ۸۹۷ و مجموع نام‌نویسی برای مجلس خبرگان را ۱۵۳ مورد اعلام کرده است.

به گفته ستاد انتخاباتی کشور تا کنون ۴۱ شهروند زن برای مجلس نام‌نویسی کرده‌اند.

بنا بر آمار اولیه تهران و قم بیشترین شمار ثبت‌نام‌ها را تا کنون داشته‌‌اند.

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس ایران تا چهارم دی‌ماه و مجلس خبرگان تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت.

پس از پایان نام‌نویسی، «هیئت‌های اجرایی» از پنجم تا ۱۴ دی ماه به بررسی «صلاحیت» داوطلبان مجلس می‌پردازند.

نظر نهایی شورای نگهبان به اعتراضات داوطلبان مجلس، تا ۱۶ بهمن ماه و نام‌های‌ نهایی آنها ۲۰ بهمن ماه به وزارت کشور اعلام خواهد شد. انتشار نام‌های «تائید صلاحیت‌شده» در ۲۸ بهمن ماه صورت گرفته و تبلیغات نامزدها از ۲۹ بهمن ما تا پنجم اسفند ادامه پیدا خواهد کرد.

دور نخست انتخابات هفتم اسفند ماه برگزار می‌شود.

خبرنگاران در یکی از مراکز نام‌نویسی
خبرنگاران در یکی از مراکز نام‌نویسی

به گزارش خبرگزاری ایرنا بر پایه توافق میان ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، معتمدین هیئت‌های اجرایی هر دو انتخابات مجلس شورا و خبرگان یکسان خواهند بود.

انتخابات پیش‌رو، در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، جبهه‌گیری‌های اصول‌گرایان و هشدارهای برخی از چهره‌های اصلی این جریان علیه راهیابی کسانی که «فتنه‌گر» می‌نامند، صورت می‌گیرد.

جریان‌های داخل و نزدیک به حکومت ایران، اعتراضات سال ۸۸ به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را «فتنه» نام می‌نهند. از کسانی مانند میرحسین موسوی یا مهدی کروبی و در مواردی محمد خاتمی، نیز به عنوان «سران فتنه» یاد می‌شود.

محمد خاتمی از جمله حامیان اصلی حسن روحانی در انتخابات پیشین بود. آقای روحانی با به دست آوردن اکثریت مطلق آرا، در دور نخست انتخابات به پیروزی رسید.

انتخابات تازه برای فرستادن نمایندگان «تائید صلاحیت‌شده» به دهمین مجلس شورای اسلامی و پنجمین مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG