لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

ادامه واکنش‌ها به نمایش مهاجران افغان «در قفس»


پس از بازتاب گسترده نمایش شماری از شهروندان افغان در قفس، توسط نیروی انتظامی در شیراز، روز شنبه، ۱۰ شهریور ماه، نیروی انتظامی استان فارس با رد این خبر اعلام کرد که به‌نمایش‌گذاشته‌شدگان «سارق و اشرار» بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس فریبا استواری، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس روز شنبه خبر پخش شده در فضای مجازی مبنی بر به نمایش گذاشتن اتباع خارجی در این استان را «دروغ خوانده» و گفته‌است که تصاویر منتشر‌شده در رسانه‌ها «مربوط به این استان نیست».

از سوی دیگر بهرام پارسایی یکی از نمایند گان شیراز در مجلس هم روز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که طبق توضیحات پلیس انتظامی استان فارس تصاویر بازداشت منسوب به اتباع بیگانه نیست، بلکه این افراد از «اشرار و سارقین مسلح و قاچاق‌چیان بوده‌اند».

این گفته‌ها در حالی‌ست که در یکی از عکس‌های منتشر شده در رسانه‌ها عنوان «دستگیری اتباع بیگانه» در محل نرده‌کشی شده شبیه به قفس، نصب شده است.

گزارش جواد کوروشی از ادامه واکنش ها به به نمایش گذاشتن شهروندان افغان در شیراز
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:57 0:00
لینک مستقیم

نعمت احمدی، حقوقدان، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری در تهران به رادیو فردا می‌گوید «حتی به فرض قبول این که این افراد شهروندان افغان نبوده‌اند، به نمایش گذاشتن آن‌ها و یا اجازه انتشار عکس آن‌ها قانونی نیست.»

در باره دلیل یک چنین رفتاری از سوی نیروی انتظامی شیراز، سعید پیوندی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در پاریس، به رادیو فردا می‌گوید «خلاء فرهنگی چگونگی زندگی با شهروندان غیر ایرانی از جمله زمینه‌های بیگانه‌ستیزی و رفتاری این چنینی را فراهم آورده است».

حفیظ احمد میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان روز شنبه در گفت‌وگویی با رادیو فردا این کار را محکوم کرده و آن‌را «علیه کرامت انسانی» توصیف کرده بود.

نیروی انتظامی روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه، نمایشگاهی را از «مکشوفات کلانتری‌های شیراز در ۴۸ ساعت گذشته» برگزار کرد که بخشی از کالاهای ضبط شده توسط این نیرو از جمله مواد مخدر، مشروبات الکلی و فیلم‌های «غیرمجاز» را نشان می‌داد.

تصاویر منتشر شده در مورد شهروندان افغان نیز مربوط به همین نمایشگاه می‌شود؛ شماری از «شهروندان افغان»، که به دلیل نداشتن اجازه اقامت در ایران دستگیر شده بودند، در حالی‌که چشمان‌شان با پارچه‌ای سفید پوشانده شده و حصاری فلزی دورشان کشیده بودند، به نمایش گذاشته شدند.

«نمایش شهروندان افغانستانی در حصار» به واکنش‌های اعتراض‌آمیز بسیاری از کاربران ایرانی و افغان در فضای مجازی انجامید.

XS
SM
MD
LG