لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

مذاکرات مسکو و تهران برای مشارکت ایران در ساخت هلیکوپترهای سبـُک روسیه


یک فروند کاموف کا-۲۲۶
یک فروند کاموف کا-۲۲۶

مقام‌های روسیه می‌گویند در حال گفت‌وگو با طرف‌های ایرانی در مورد تولید مشترک هلیکوپترهای چندمظوره سبک آنسات و کا-۲۲۶ هستند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از گئورگی کالامانف، معاون وزیر صنایع و تجارت روسیه می‌گوید «ما در حال مذاکره در مورد تدارک احتمالی و تولید مشترک انسات و کا-۲۲۶ هستیم

شرکت هلیکوپتر سازی روسیه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یادداشت تفاهمی درباره ایجاد شرکت مشترک مونتاژ هلیکوپترها را امضا کرده اند.

به گزارش وب‌سایت فارسی خبرگزاری اسپوتنیک، آندره بوگینسکی مدیر شرکت هلیکوپترسازی روسیه و منصور معظمی ، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این یاداشت تفاهم را امضا کرده‌اند.

آندره بوگینسکی در مراسم امضای این سند گفته است «مونتاژ هلیکوپترهای سبک کا-۲۲۶ یا آنسات در شرکتی مشترک بین ایران و روسیه رخ می‌دهد. در حال حاضر مذاکرات درباره جزئیات این کار ادامه دارد.»

در مهر ماه ۱۳۹۵ هم رسانه‌های روسی از مذاکرات اولیه بین ایران و روسیه برای تولید مشترک هلیکوپتر‌های روسی خبر داده بودند.

روزنامه روسی «کومرسانت»، در آن زمان گزارش داده بود مقامات شرکت هلیکوپترسازی روسیه و شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی کوپترهای ایران (پنها) درباره تحویل هلیکوپترهای آنسات و سازماندهی مونتاژ آن در ایران مذاکراتی را انجام داده‌اند.

هلیکوپتر آنسات ساخت شرکت کازان است و اصلی‌ترین رقیب آن در بین محصولات شرکت‌های غربی مدل بل ۲۰۴ است که یکی از اصلی‌ترین هلیکوپترهای ناوگان فعلی ایران را تشکیل می‌دهد. با این همه سن ناوگان بل ۲۰۴ ایران افزایش یافته و نیاز به جایگزینی با محصول جدید دارد.

آنسات می‌تواند هشت مسافر را جابه‌جا کند و دارای دو موتور توربو شفت با قدرت ۶۳۰ اسب بخار است. این هلیکوپتر می‌تواند سه تن بار را حمل کند. ‌‌نهایت سرعت این مدل ۲۸۵ کیلومتر در ساعت است و برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتری دارد.

بل ۲۰۴ که رقیب این محصول است هم هشت نفره است و دارای یک موتور با قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار است. از این نظر آنسات از بل ۲۰۴ حدود ۱۵۰ اسب بخار قوی‌تر است.

کا ۲۲۶ دیگر مدلی است که ایران قصد تولید آن را دارد این مدل یک هلیکوپتر سبک محسوب می‌شود.

این محصول ساخت شرکت کاموف یکی از قدیمی‌ترین سازندگان هلیکوپتر در جهان است که در سال ۱۹۲۹ تاسیس شده است.

↲​ ​در مورد خصوصیات این دو هلیکوپتر بیشتر بخوانید

ایران پش از انقلاب برنامه گسترده ای برای ساخت مشترک هلیکوپترهای آمریکایی در ایران داشت.

بیش از انقلاب، ایران یکی از بزرگ‌ترین خریداران هلیکوپتر در جهان نیز بود که البته بخش زیادی از این هلیکوپترها را محصولات نظامی تشکیلی می‌دادند. ولی در این میان بل ۲۱۴ کاربرد دوگانه نظامی ترابری دارد و هم اکنون در کنار میل ۱۷ روسی از اصلی‌ترین هلیکوپترهایی است که ایران در بخش غیر نظامی و برای مصارف مختلف مانند آمبولانس هوایی یا هلال احمر از آن‌ها استفاده می‌کند.

در مورد تاریخچه خرید و ساخت هلیکوپتر برای ایران بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG