لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

معاون وزارت خارجه ایران: تهران و مسکو راهبرد حمایت از سوریه را دنبال می‌کنند


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، که برای دیدار با مقام‌های روسیه در آن کشور به سر می‌برد، گفته است تهران و مسکو «فعالانه به عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم و داعش کمک می‌کنند».

گروهی از مقام‌ها و رسانه‌های ایران، مانند مقام‌های دولت سوریه، علاوه بر اسلام‌گرایان، گروه‌های غیراسلامی مخالف بشار اسد، را نیز گروه‌های تروریستی خطاب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، این مقام ارشد وزارت خارجه ایران، پس از دیدار با میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا، گفته است «طرح چهار ماده‌ای» تهران و ایده‌های مسکو برای بحران سوریه «مبانی مشترکی دارند».

خبرگزاری ایرنا توضیح بیشتری در این مورد منتشر نکرده است.

آنچه «طرح چهار ماده‌ای» ایران عنوان شده، اسفند ماه سال گذشته از سوی مقام‌های این کشور با اخضر ابراهیمی، نماینده پیشین سازمان ملل در بحران سوریه، مطرح شده بود.

در حال حاضر استفان دی‌میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در بحران سوریه است.

حسین امیرعبداللهیان حمایت روسیه از عراق و سوریه «در مبارزه با تروریسم» را «واقعی» توصیف کرده است.

تهران و مسکو از حامیان بشار اسد در جنگ داخلی آن کشور به شمار می‌روند. گروهی از کشورهای غربی به طور عمومی از مخالفان میانه‌روی اسد حمایت می‌کنند.

در عین حال هم ایران و هم ائتلافی به رهبری آمریکا در مبارزه با اسلام‌گرایان «حکومت اسلامی» در عراق، گروهی که از مخالفان اسد به شمار می‌رود، دست دارند.

مقام‌های ایالات متحده، اما، بارها از دولت سوریه، و حامیان آن انتقاد کرده‌اند.

کنگره آمریکا به تازگی تحریم‌هایی را علیه روسیه تصویب کرده است که به باراک اوباما اجازه می‌دهد، شرکت‌های تسلیحاتی دولتی روسیه را -از جمله- به خاطر فروش و یا انتقال سلاح به سوریه تحریم کند.

جنگ داخلی سوریه تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها مجروح و آواره بر جای گذشته و هیچ یک از طرح‌ها برای پایان دادن به آن فرجامی نیافته است.

میخائیل بوگدانف، ۲۰ آذر ماه، برای دیدار با مقام‌های سوریه، از جمله بشار اسد، به آن کشور رفته بود.

XS
SM
MD
LG