لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

رایزنی تلفنی اوباما و عبادی در مورد تنش‌ها میان ایران و عربستان


حیدر عبادی و باراک اوباما
حیدر عبادی و باراک اوباما

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر عراق در مورد لزوم کاهش تنش‌های ایجاد شده میان تهران و ریاض گفت‌وگو کرده و نگرانی‌های مشترک خود در مورد «اعدام شیخ نمر و نیز حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان» را ابراز کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها از ایالات متحده، این گفت‌وگوی تلفنی، ۱۶ دی ماه میان باراک اوباما و حیدر عبادی صورت گرفته است.

یک روز پیش از آن گزارش‌هایی از «تماس‌های مکرر» جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با مقام‌های ایران و عربستان، برای کاهش تنش‌ها با هدف حفظ مذاکرات صلح سوریه منتشر شده بود.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید ایالات متحده در مورد گفت‌وگوی تلفنی آقایان اوباما و عبادی منتشر کرده، آمده است «در مورد مسائل منطقه، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر، نگرانی‌های مشترک خود را در مورد اعدام شیخ نمر باقر نمر (در عربستان)، و حملات به اماکن دیپلماتیک عربستان (در ایران)، ابراز کرده‌اند.»

کاخ سفید می‌افزاید «هر دو موافقند که لازم است همه طرف‌ها در منطقه خویشتن‌داری پیشه کرده، از سخنان یا رفتارهای تحریک‌آمیز پرهیز کنند و جلوی تنش‌های فرقه‌ای را بگیرند.»

ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند. در عین حال حکومت ایران از متحدان عراق به شمار می‌رود و با دولت آن کشور نیز روابط نزدیکی دارد.

از سویی ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، نیز در پی دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در تهران، از آمادگی بغداد برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض خبر داده است.

آقای جعفری، اعدام روحانی سرشناس شیعه در عربستان را محکوم کرده، در عین حال گفته است «عراق به عنوان کشوری در قلب خاور میانه برای رفع تنش‌ها خود را مسئول می‌داند».

وزیر خارجه عراق در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز ابراز امیدواری کرده است وزیران خارجه کشورهای عربی، در دیدار روز یک‌شنبه خود، در راستای «کاهش تنش‌ها و اختلافات تلاش کنند».

ریاض و گروهی از هم‌پیمانانش، طی روزهای گذشته و در پی حمله به سفارت‌خانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، روابط خود را با تهران قطع کرده یا کاهش داده‌اند. مقام‌های کشورهای غربی در مورد افزایش تنش‌ها میان ایران و عربستان و تاثیر آن بر بحران‌های خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که بهبود روابط تهران و ریاض، برای ایالات متحده و هدف آن کشور برای حل بحران‌های منطقه اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل نیز واشینگتن در تلاش است تا جلوی افزایش تنش‌ها را بگیرد. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG