لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

نامه ۲۳۳ استاد دانشگاه به روحانی برای اجرای وصیت‌نامه فرای


خبرگزاری ایسنا می‌گوید در نامه‌ای که ۲۳۳ استاد دانشگاه ایران آن را امضا کرده و برای رئیس‌جمهوری ایران فرستاده‌اند، از او خواسته شده به وصیت‌نامه ریچار فرای، ایران‌شناس سرشناس و دفن او در اصفهان عمل کند.

در بخشی از این نامه که ۳۱ فروردین ماه در این خبرگزاری منتشر شده، آمده است «کوشش‌های این‌گونه افراد در چند دهه‌ اخیر باعث شده است که علیرغم تبلیغات بسیار نامساعد رسانه‌ها‌، مفهومی به‌عنوان فرهنگ غنی ایرانی در جوامع غربی شکل گرفته و گسترش یابد، به‌طوری که حتی سیاستمداران دنیای غرب نیز همواره با احترام فراوان از فرهنگ غنی ایران یاد می‌کنند.»

آقای فرای که در آغاز فروردین ماه امسال درگذشت بنیان‌گذار مرکز مطالعات خاورمیانه هاروارد و نخستین کسی بود که در این دانشگاه مشهور صاحب کرسی ایران‌شناسی شد.

او پیشتر آرزو کرده بود که پس از مرگ در کنار زاینده‌رود اصفهان دفن شود.

اما موضوع عمل کردن به وصیت او با حمله و تهدیدهای گروه‌های تندرو مواجه شده است.

برخی نمایندگان اصول‌گرای مجلس، امام جمعه اصفهان، روزنامه کیهان یا گروه‌های موسوم به لباس‌شخصی از جمله کسانی بوده‌اند که به دفن این ایران‌شناس شهیر در خاک ایران حمله کرده‌اند.

در مقابل استادان دانشگاه‌های ایران که نامه خود را در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده‌اند از حسن روحانی، خواسته‌اند «با توجه به سال فرهنگ… در مورد اجرای وصیت‌نامه‌ی استاد ریچارد فرای با احترام و تشریفاتی که شایسته‌ی آن خدمتگزار عزیز است، اقدام لازم انجام شود».

نویسندگان نامه در عین‌حال می‌گویند «تعلل در این امر، نتایج ناگواری برای منافع ملی و سابقه‌ فرهنگی کشور خواهد داشت».

هنوز واکنشی از سوی دولت ایران به این نامه منتشر نشده است. هرچند پیشتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود دولت یازدهم ایران وصی آقای فرای نیست و هرکسی که وصی اوست باید خود به وصیت‌نامه‌اش عمل کند.

کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، که ریچارد فرای سال‌ها پیش او را به عنوان وصی خود در ایران برگزیده بود، خود از جمله دیگر کسانی است که از رئیس‌جمهوری ایران خواسته با خاکسپاری این ایران‌شناس در اصفهان موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا ۲۳۳ استادی که این نامه تازه را برای آقای روحانی فرستاده‌اند در دانشگاه‌هایی مانند «صنعتی شریف»، «تهران»، «امیرکبیر»، «علم و صنعت»،‌ «صنعتی اصفهان»، «یاسوج»،‌ «شیراز» یا «فردوسی مشهد» به تدریس مشغول هستند.
XS
SM
MD
LG