لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

معاون وزیر خارجه ایران: آماده لغو متقابل روادید با همسایگان هستیم


یکی از معاونان وزیر خارجه ایران، می‌گوید تهران حاضر به لغو روادید سفر برای گردشگران کشورهای همسایه، در صورت انجام عمل متقابل از سوی آنها برای گردشگران ایرانی، است.

حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه ۱۸ دی ماه، به خبرنگاران گفت «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای تمام کشورها به ویژه کشور های همسایه، کار لغو روادید یا تسهیلات صدور ویزا را به شرط انجام عمل مشابه از سوی طرف مقابل انجام دهد.»

او در عین حال از لغو روادید ورود برای شهروندان کویت خبر داده است که در برابر عمل مشابه آن کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن قشقاوی در مورد «امنیت گردشگران» نیز گفته است «ایران جزیره امن و ثبات برای گردشگران خارجی است و در چند سال گذشته هیچ‌گونه اتفاقی برای گردشگران ورودی به ایران نیفتاده است و در این زمینه اطمینان کامل داریم».

این معاون وزیر خارجه ایران در شهر مشهد در نشستی شرکت کرده بود که هدف از آن رفع موانع و توسعه گردشگردی استان خراسان رضوی عنوان شده است.

مقام‌های ایرانی، از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، در چند نوبت از افزایش شمار گردشگران خارجی خبر داده‌اند.

در آبان ماه گذشته رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران گفته بود، برای نخستین بار تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ایران از ایرانیانی که برای سفر به خارج از کشور می‌روند، «بیشتر شده است».

از سوی دیگر طی سال‌های گذشته ایرانیان فرصت سفر بدون گرفتن روادید به کشورهای دیگر را از دست داده‌اند.

تا چند ماه پیش از از وقوع انقلاب اسلامی، مسافرت برای ايرانی‌ها به اروپا -جز کشورهای اروپای شرقی (بخشی از بلوک شرق در آن زمان) و سوئيس و اتريش- و گروهی دیگر از کشورها مانند ژاپن، سنگاپور، تایلند مراکش یا تونس، بدون ويزا امکانپذير بود. آنچه پس از انقلاب در ایران به طور گسترده تغییر کرد.

این تغییرات تا کنون نیز ادامه داشته است و از جمله در تابستان سال گذشته ﺳﻔﯿﺮ اﯾﺮان در جاکارتا، اندونزی، گفت دوﻟﺖ آن کشور رسما اعلام کرده است دیگر به مسافران اﯾﺮانی در فرودگاه‌های اندونزی ویزا نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:
انقلاب ۵۷ و وجهه گم‌شده پاسپورت ايرانی
پاسپورت ایرانی؛ آنچه بود، آنچه شد

حسن روحانی، در زمان کارزار انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری، از جمله وعده داده بود که «احترام» را به گذرنامه ایرانی بازگرداند.

در عین حال خود ایران کشوری با جاذبه‌های گردشگری فراوان به شمار می‌رود؛ در حالی که شمار گردشگران خارجی در آن چندان زیاد نیست.

سال گذشته میلادی، روزنامه بریتانیایی فایننشیال تایمز، در گزارشی بر اساس اظهارات «پیشتازان صنعت توریسم»، از هفت کشور برگزیده برای سفر توریستی در سال ۲۰۱۴ نام برده بود که ایران نیز در میان آنها بود.

XS
SM
MD
LG