لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

اتحادیه اروپا مذاکرات اتمی کارشناسان در نیویورک را «مفید» دانست


یک دیپلمات غربی می‌گوید دو طرف در تلاش هستند تا بر اختلافات عمیق خود در مورد آینده قابلیت‌های اتمی ایران غلبه کنند (عکس از مجتمع آب سنگین اراک)
یک دیپلمات غربی می‌گوید دو طرف در تلاش هستند تا بر اختلافات عمیق خود در مورد آینده قابلیت‌های اتمی ایران غلبه کنند (عکس از مجتمع آب سنگین اراک)
یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است مذاکرات کارشناسان ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی، در نیویورک، «سودمند» بوده است.

خبرگزاری رویترز ۱۸ اردیبهشت می‌گوید این نقل قول پس از نشست‌ها و گفت‌وگوهای دو روزه کارشناسان در نیویورک بیان شده است که طی روزهای ششم و هفتم ماه مه (۱۶ و ۱۷ اردیبهشت) برگزار شدند.

به گفته همین خبرگزاری یک دیپلمات غربی می‌گوید دو طرف در تلاش هستند تا بر اختلافات عمیق خود در مورد آینده قابلیت‌های اتمی ایران غلبه کنند.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز گفته است «هدف از گفت‌وگوها تعمیق بخشیدن به دانسته‌‌ها و نیز کمک به آماده‌سازی مقدمات مذاکرات هفته آینده در وین بود».

مذاکرات در وین، اتریش، در سطح مقام‌های عالی‌رتبه طرف‌ها از سر گرفته می‌شود و ادامه گفت‌وگوهایی است که هدف از آن رسیدن به توافقی نهایی در مورد برنامه اتمی ایران و تحریم‌های بین‌المللی است.

به گفته این مقام اروپایی، تهران نیز به زودی بیانیه‌ای مشابه در این مورد منتشر خواهد کرد.

نشست‌های نیویورک که به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد، از اعضای ارشد وزارت خارجه ایران و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور، انجام شده در حاشیه گفت‌وگوهای مربوط به «بازنگری در توافق خلع سلاح اتمی» در مقر سازمان ملل، برگزار شده‌اند.

این مذاکرات در حالی انجام شدند که ایران اندکی پیش از آن خبر از انجام مرحله پایانی بازرسی در راستای دومین توافق میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده بود.

مقام‌های عالی‌رتبه در مذاکرات اتمی از ۱۳ ماه مه، هفته آینده، در وین، پایتخت اتریش، برای ادامه گفت‌وگوهای اصلی گرد هم می‌آیند.

خبرگزاری‌ها و مقام‌ها می‌گویند سخت‌ترین و حساس‌ترین بخش از مذاکرات در راه است، ولی در عین حال امیدهایی نیز در تهران در مورد حل و فصل «بحران ده ساله» اتمی شنیده شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از جمله کسانی هستند که در این مورد ابراز خوشبینی کرده‌اند.

عباس عراقچی، از دیپلمات‌های ارشد ایران در گفت‌وگوها، اخیرا در مصاحبه‌ای با نشریه بریتانیایی گاردین، گفته است دولت ایران احساس می‌کند در این مورد «مورد حمایت اکثریت جامعه» است و «ساختار سیاسی کشور به طور کلی» از آن حمایت می‌کند؛ هرچند «این حرف به معنای آن نیست که انتقادی وجود ندارد».
XS
SM
MD
LG