لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

«۳۰ هزار نفر» با تعطیلی سفره‌خانه‌های سنتی کرج بیکار می‌شوند


یک سفره‌خانه در کرج
یک سفره‌خانه در کرج

سعید فیروزگاه، عضو شورای شهر کرج، می‌گوید تعطیلی سفره‌خانه‌های سنتی در این شهر، ۳۰ هزار نفر را بیکار خواهد کرد.

عباس علایی، رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی هم پیش‌تر گفته بود ایجاد محدودیت برای قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها، هزاران نفر را «گرفتار می‌کند».

به گزارش روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ ایسنا، آقای فیروزگاه گفته که این سفره‌خانه‌ها در حال حاضر به «منبع درآمد عده زیادی» از شهروندان کرج تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به اشتغال ۳۰ هزار نفر در این شغل و استقبال مردم از این اماکن، افزوده که «برخی برای گذراندن اوقات فراغت خود روزانه دو بار به سفره‌خانه‌های سنتی مراجعه می‌کنند.»

پیش از این نیز عباس علایی، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه داران و سفره‌خانه‌های سنتی هشدار داده بود «قهوه‌خانه و قلیان منبع درآمد چندین هزار نفر و خانواده است» و در صورت تعطیلی قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی، هزاران نفر بیکار خواهند شد.

علایی گفته بود که «ایجاد محدودیت برای قهوه‌خانه‌ها و رستورا‌ن‌های سنتی به کسانی که در این صنف کار می‌کنند فشار می‌آورد. مردم درآمد کافی برای زندگی ندارند. همه زندگی آنها همین مغازه و پول در آوردن از همین قلیان‌هاست. وقتی مغازه کسی بسته می‌شود باید چکار کند؟»

وی با بیان اینکه قلیان، «ریشه چند صد ساله» در ایران دارد، در مخالفت با جمع‌آوری قلیان از سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها گفته بود که «منبع درآمد قهوه‌خانه، قلیان است و اگر نباشد باید همه قهوه‌خانه‌ها جمع شوند و این یعنی تعطیلی فرهنگ چند صد ساله قهوه خانه‌ای. وقتی تمام دنیا جاهایی برای افراد دخانی در نظر می‌گیرند، چرا ما باید با این موضوع لجبازی کنیم؟»

رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی افزوده که پنج سال طول کشید تا وی و همکارانش موفق به متقاعد کردن دولت محمود احمدی‌نژاد شدند که تعدادی از مردم از این راه «نان» می‌خورند.

به گفته علایی، علاوه بر افرادی که به طور مستقیم در این صنف مشغولند، افراد دیگری از جمله «زغال فروش، تنباکو فروش، قلیان فروش و فروشندگان قند و چای و ... هم هستند که از کنار همین قهوه‌خانه‌ها پول در می‌آورند و زندگی می‌کنند.»

نگرانی عضو شورای شهر کرج پس از آن ابراز شده که اخباری از بسته شدن سفره‌خانه‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ها در مناطق مختلف کشور به ویژه شهرهای توریستی منتشر شده است.

مقام‌های پلیس معتقدند این واحدها به محلی برای شیوع انواع جرم و بزهکاری‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند.

تعداد زیادی از این نوع واحدهای صنفی هم به دلایلی چون عدم رعایت شئونات اسلامی و یا ارائه قلیان به زنان پلمب شده‌اند.

این در حالی است که علایی گفته قهوه‌خانه و سفره‌خانه، «یک ملک است و مشکلی ندارد» و «اگر مشکل افرادی هستند که به قهوه‌خانه می‌آیند، این موضوع به واحد صنفی ربطی پیدا نمی‌کند.»

همه‌ساله و همزمان با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش مراجعه شهروندان به مناطق تفریحی، میزان گشت‌ها و حضور نیروهای پلیس نیز افزایش می‌یابد.

البته متخصصان و پژوهشگران در مورد مصرف قلیان هشدارهای فراوانی داده‌اند. پژوهشی در سال‌های اخیر در نشریه «طب اطفال» کانادا نشان می‌دهد که «دود قلیان حاوی نیکوتین، مونوکسید کربن و کارسینوژن است و در مواردی مواد سمی موجود در دود قلیان چندین برابر خطرناک‌تر از دود سیگار است.» [بیشتر بخوانید: نتیجه تحقیقات در وب‌سایت صدای آمریکا]

در خود ایران نیز رئیس جامعه متخصصان داخلی، هشدار داده است که بسیاری از دانش‌آموزان مصرف دخانیات را از ۱۵ سالگی به ویژه با قلیان شروع می‌کنند که این رویه باعث افزایش احتمال سرطان‌زایی می‌شود.

XS
SM
MD
LG