لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

سازمان فضایی ایران برای برقراری رابطه با ناسا «ابراز آمادگی» کرد


محسن بهرامی می‌گوید در فضا کشور و نژادی وجود ندارد
محسن بهرامی می‌گوید در فضا کشور و نژادی وجود ندارد

رئیس سازمان فضایی ایران می‌گوید «حجم مراودات» این سازمان با سازمان‌های دیگر در کشورهای جهان «افزایش یافته» و آماده است با آژانس ملی فضایی آمریکا نیز «رابطه برقرار کند».

محسن بهرامی البته افزوده است که همکاری و تعامل میان دو طرف، تنها زمانی ممکن است که رهبران دو کشور در مورد آن توافقی انجام دهند.

آقای بهرامی ۱۳ مهر ماه در آغاز «هفته جهانی فضا» در یک نشست خبری سخن گفته‌است. هفته جهانی فضا، هفته‌ای‌ست که از چهارم اکتبر آغاز می‌شود و تقویم ملی برخی کشورها، از جمله در آسیا و اروپا، آن را شامل می‌شود. به گفته سازمان ملل، هدف از این هفته گرامیداشت فناوری و دانش در سطح جهان، و تاثیر آن‌ها بر بهبود شرایط زندگی بشر است.

به گزارش آسوشیتدپرس، محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران، که تحت پوشش وزارت ارتباطات ایران فعالیت می‌کند، گفته است «خیلی‌ها در جهان به برنامه‌های ناسا نگاه می‌کنند. ما هم طبیعتا علاقه‌مندیم با آن‌ها همکاری کنیم. در فضا، کشور و نژادی وجود ندارد».

این نخستین بار از زمانی که ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه اتمی به توافق رسیدند است که یک مقام ارشد سازمان فضایی در مورد ارتباط‌گرفتن با «ناسا» ابراز علاقه می‌کند.

بهرامی می‌گوید این همکاری احتمالی فقط در صورتی ممکن است که رهبران دو کشور بر سر آن توافق کنند.

پرتال اطلاع‌رسانی سازمان فضایی ایران نیز به «آمادگی» ایران برای برقراری رابطه با ناسا اشاره کرده، اما جزئیات بیشتری در این مورد از طرف رئیس خود منتشر نکرده‌است.

به گزارش این پرتال، محسن بهرامی در عین حال از انجام مذاکراتی با اپراتورهای «یوتل‌ست»، «اینتل‌ست»، «اسپوتنیک» و یا «آسیاست» سخن گفته و افزوده است که «پس از مذاکره با این اپراتورها و انعقاد اولین قرارداد قصد خرید یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی را داریم».

یوتل‌ست، شرکت ماهواره‌ای فرانسوی‌ست. اینتل‌ست، گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مخابرات ماهواره‌ای و در برگیرنده ۱۱ کشور است. دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ قرار دارد. اسپوتنیک روسی‌ست و دفتر آسیاست در هنگ‌کنگ قرار دارد. ماهواره سنجشی برای پایش و دیدبانی، خشکی، آب و جو زمین است. ماهواره‌های مخابراتی نیز برای مخابره‌ی تصویر، داده‌ها و پیام‌ها کاربرد دارند و بخشی از سطح زمین را به طور ثابت پوشش می‌دهند.

محسن بهرامی گفته است ماهواره‌های خریداری‌شده «در داخل کشور کنترل می‌شوند» و «مالکیت آن‌ها نیز در اختیار ایران خواهد بود».

رئیس سازمان فضایی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد پرتاب ماهواره «مصباح» نیز گفته «ساخت آن ۱۲ سال است که شروع شده» ولی «درباره پرتاب آن تصمیم‌گیری نشده‌است».

این مقام دولتی می‌گوید پروژه مصباح در زمان تحریم‌ها با «مشکل پرتاب روبه‌رو شد».

سال گذشته نیز عبدالرضا صمیمی، معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، گفته بود که این «تنها ماهواره کاربردی و واقعی» ایران به خاطر نبود موشک حامل، در اتاقی نگه‌داری می‌شود زمین‌گیر شده‌است.

مقام‌های دولت محمود احمدی‌نژاد وعده داده بودند که ایتالیا این ماهواره را به فضا پرتاب می‌کند. اما شرکت ایتالیایی سهیم در ساخت مصباح، این گفته‌ها را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG