لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

بیش از ۶ درصد دانشجویان دانشگاههای دولتی در ایران مواد مخدر مصرف می‌کنند


مراسم آتش زدن ۱۰۰ تن ماده مخدر در سال گذشته در تهران
مراسم آتش زدن ۱۰۰ تن ماده مخدر در سال گذشته در تهران

حميد صرامی، مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، می‌گويد بيش از شش درصد از دانشجويان دانشگاه‌های دولتی وابسته به «وزارت علوم» و «وزارت بهداشت»، مواد مخدر مصرف می‌کنند.

آقای صرامی، ۱۵ تیر ماه، به خبرگزاری ایرنا گفته است این شمار از دانشجویان معتاد، ۲/ ۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و ۱/ ۶ درصد از دانشجویان وزارت بهداشت، در مقایسه با گذشته رشد داشته است.

در سال گذشته خورشیدی معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، اعلام کرده بود «حدود ۲ درصد» دانشجویان در دانشگاه‌های ایران معتاد هستند.

او در آن زمان تاکید کرده بود که این آمار کم‌تر از میانگین کشور است.

حمید صرامی اکنون می‌گوید «در زمینه مصرف داروها اعم از داروهای محرک، شاهد رشد مصرف هستیم».

سخنان تازه درباره «رشد» مواد محرک و مخدر در حالی است که در سال ۱۳۹۱، دوسال پیش نیز، روزنامه قانون، چاپ تهران، از «افزایش مصرف مخدرها در دانشگاه‌ها» و رواج «ماده مخدر شیشه در خوابگاه دختران» گزارش داده بود.

این روزنامه از قول «یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر» آورده بود که «مصرف ماده مخدر شیشه در میان دانشجویان به‌ویژه دانشجویان رشته‌های پزشکی رواج زیادی پیدا کرده است».

مواد محرک و شیشه همچنان خبرساز هستند؛ عليرضا جزينی، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، به خبرگزاری مهر گفته است ۴۸ درصد کسانی که با «خط ملی مشاوره‌ی اعتیاد» تماس می‌گیرند درباره ماده مخدر «شیشه» پرسش دارند.

او نیز اکنون شیشه را «ماده مخدر رایج» بین دانش‌آموزان و دانشجویان عنوان کرده است.

در نخستین روز خرداد ماه، وزیر کشور ایران گفته بود حداقل یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در ایران وجود دارد و پنج و نیم میلیون نفر نیز به طور مستقیم با مواد مخدر درگیرند.

روزنامه آرمان پیشتر به نقل از ﻣﺪﻳﺮکل ﭘﻴﺸﻴﻦ درمان در ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ، آمار معتادان در ایران را سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان کرده بود.

هر دو آمار ارائه شده نشان می‌دهد درصد دانشجویان معتاد، از درصد کل معتادان در ایران (در مقایسه با کل جمعیت) بیشتر است.

بنا بر آمار دفتر ویژه ملل متحد در امور اعتیاد و جرم و جنایت «یو‌ان‌او‌دی‌سی»، بیش از ۲۴ میلیون نفر در جهان به محرک‌های خانواده آمفتامین (مانند متیل‌آمفتامین که به شیشه مشهور است) معتاد هستند.

سازمان ملل در عین حال می‌گوید هر سال ۲۰۰ هزار نفر بر اثر استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. بنا بر آمار این ساز و کار جهانی، برای مبارزه نفر به نفر با مواد مخدر در جهان، به سالیانه ۲۵۰ میلیارد دلار پول نیاز است.

XS
SM
MD
LG