لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

آمریکا مذاکرات با روسیه در مورد سوریه را «عقب انداخت»


بازرسان سازمان ملل یک هفته پس از «حمله» به حومه دمشق اجازه بازرسی از آن را یافتند
بازرسان سازمان ملل یک هفته پس از «حمله» به حومه دمشق اجازه بازرسی از آن را یافتند
گزارش‌ها حاکی‌ست که کاخ سفید، دیدار برنامه‌ریزی‌شده مقام‌های آمریکایی را با مقام‌هایی از وزرات خارجه روسیه، که قرار بود در آن در مورد مذاکرات بین‌المللی صلح «ژنو ۲» و زمان و مراحل آن گفت‌وگو شود، به زمان دیگری موکول کرده است.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و نیز رسانه‌های آمریکایی این خبر را به نقل از کاخ سفید و مقام‌های دیپلماتیک آمریکایی منتشر کرده‌اند.

با این حساب به نظر می‌رسد اختلاف میان آمریکا و روسیه در مورد بحران سوریه، به‌ویژه با «حمله شیمیایی» روز ۳۰ مرداد ماه بار دیگر بالا گرفته است.

ایالات متحده از مخالفان میانه‌روی حکومت بشار اسد حمایت می‌کند ولی روسیه از هم‌پیمانان دمشق به شمار می‌رود.

۲۸ مردادماه، تنها دو روز پیش از آنکه مخالفان بشار اسد ویدئو و تصاویری از «حمله شیمیایی» به حومه دمشق منتشر کنند، کاخ سفید اعلام کرده بود مقام‌های دو کشور در هفته آینده (این هفته) با یکدیگر در لاهه دیدار می‌کنند.

قرار بود از آمریکا رابرت فورد، سفیر آن کشور در سوریه و وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه و از روسیه میخائیل بوگدانف و گنادی گاتیلوف، معاونان وزارت خارجه فدراسیون روسیه در لاهه دیدار کنند.

هدف این دیدار به فرجام رساندن مذاکرات بین‌المللی صلح در مورد سوریه عنوان شده بود.

طی روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی «حمله» سی‌ام مرداد را به حکومت بشار اسد و روسیه به مخالفان نسبت داده‌اند.

گفت‌وگوی مشاوران ارشد امنیتی آمریکا و اسرائیل

اندکی پیش از انتشار این تازه‌ترین خبر یک گروه از مقام‌های ارشد اسرائیلی روز دوشنبه، ۴ شهریور، به آمریکا رفت تا در مورد بحران سوریه و برنامه اتمی ایران با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از مقام‌های رسمی، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، در این دیدار با ژنرال بازنشسته یعقوب عمیدرور گفت‌وگو کرده است.

ژنرال عمیدرور، مشاور ارشد امور امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس شورای امنیت ملی آن کشور است.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفته است که این گفت‌وگوها در مورد موضوع ایران، سوریه، مصر و مسائل امنیتی دیگر در منطقه (خاورمیانه) بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید این دیدار از هفته‌های پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما «موضوع سوریه و آمادگی آمریکا برای حمله احتمالی به آن کشور بر اهمیت و فوریت آن افزود».

این روزنامه از قول یک مقام رسمی می‌گوید انتظار می‌رود که موضوع سوریه بیشترین بخش این گفت‌وگوها باشد.

این روزنامه هم به موضوع «برنامه اتمی ایران»، گفت‌وگوها با کشورهای ۵+۱ و نیز «حضور ایران و حزب‌الله در بحران سوریه» در گفت‌وگوهای مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی اشاره می‌کند.

بحران سوریه با حمله‌ای که روز ۳۰ مرداد انجام شد و مخالفان آن کشور، آن را «حمله شیمیایی» به غیر نظامیان و بیش از هزار نفر را قربانی آن معرفی کرده‌اند، بار دیگر به مرحله‌ای تازه پا گذاشت.

مقام‌های بین‌المللی و گروهی از کشورها، پس از آنکه مخالفان دولت بشار اسد تصاویر و ویدئوهایی را در این مورد منتشر کردند، از آن کشور خواستند بدون هدر دادن وقت اجازه بازرسی از محل «حمله» را به بازرسان ملل متحد بدهد.

این اجازه در نهایت صادر شد، اما یک هفته پس از آن حمله؛ آنچه تردید مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی را در مورد نتیجه‌بخش بودن همراه داشته است.

«حمله شیمیایی» و هشدارها

روز ۵ شهریور جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه جنگ‌افزارهای شیمیایی به طور حتم در سوریه به کار رفته‌اند، حکومت بشار اسد را به تلاش برای «از میان بردن دلایل و نشانه‌ها در مناطقی که به آنها حمله شده» متهم کرد.

وزیر خارجه بریتانیا نیز پیشتر چنین موضوعی را مطرح کرده بود.

جان کری در عین حال تاکید کرد که واشینگتن به مشورت‌های خود با کنگره و همپیمانانش برای تصمیم‌گیری درباره واکنش به حمله شیمیایی در سوریه ادامه خواهد داد. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید در ‌‌نهایت «مجازاتی» وجود خواهد داشت.

در دیگر سو، سوریه و کشورهای متحد آن، یعنی ایران و روسیه، نیز مخالفان و «گروه‌های تروریستی» یا «تکفیری» را متهم به انجام این حمله‌ها کرده‌اند.

حمله شیمیایی به غیرنظامیان خلاف اصول و مقررات بین‌الملی‌ست و مرتکبان آن می‌توانند با اتهام «جنایت علیه بشریت» روبه‌رو شوند.

طی روزهای گذشته اخباری در مورد آمادگی آمریکا برای انجام واکنشی نظامی در مورد بحران سوریه نیز منتشر شده است.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز اول شهریور ماه گفت «پنتاگون توان نظامی خود را در آب‌های اطراف سوریه در حالتی دارد که اگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم به اجرای گزینه‌ای نظامی در مورد دمشق بگیرد، سربازان آماده اجرا باشند».

یک روز پس از گفته‌های آقای هیگل وزیر اطلاع‌رسانی سوریه هشدار داد که حمله [احتمالی] به آن کشور، برخشونت‌های در منطقه می‌افزاید و «برآیند آن افروختن آتش در کل منطقه خاورمیانه است».

پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگویی با شبکه سی ان ان بر در نظر گرفتن «تمام هزینه‌هایی که یک اقدام نظامی در پی خواهد داشت» و نیز تلاش برای «کنشی در چارچوب بین‌المللی» در برابر بشار اسد تاکید کرده بود.

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد، بیش از صدهزار قربانی و میلیون‌ها آواره داشته و گفت‌وگوهای مقام‌های آمریکا و روسیه برای تشکیل کنفرانس صلح «ژنو ۲» در این مورد هنوز به فرجامی نرسیده است.
XS
SM
MD
LG